Zlaté Ověřeno zákazníky
Zlaté Ověřeno zákazníky 99 %
Menu

Produktové kategorie

AMINOKYSELINY BCAA jak fungují a proč jsou tak důležité

Kategorie: Chci nabrat svalovou hmotu

Aminokyseliny BCAA, neboli branched chain amino acids, jsou jedním z nejefektivnějších doplňků sportovní výživy, jejich suplementace je velmi vhodná pro každého sportovce, nejen pro silové sporty.

BCAA, neboli branched chain amino acids, jsou amimnokyseliny  se zcela specifickou strukturou, díky níž nedochází k jejich katabolizaci v játrech, ale BCAA zůstávají v nezměněné podobě k dispozici pro pracující svaly. BCAA jsou esenciálními aminokyseliny a je tedy nutné je tělu dodávat, neboť si je samo nedokáže vytvářet z jiných aminokyselin. BCAAmají v organismu několik unikátních funkcí, z nichž mnohé jsou nezbytně nutné pro kvalitní sportovní výkon a rychlou regeneraci.

Funkce BCAA

O jaké funkce tedy jde? A nabízí se tedy otázka, zda dostačuje jako jejich zdroj přirozená strava nebo je vhodná další suplementace?
Sval je složen z bílkovin, bílkoviny z řetězců aminokyselin a jednu třetinu z nich tvoří právě BCAA. V závislosti na typu, intenzitě a délce fyzické zátěže a aktuálních energetických zásobách
organismu dochází k různému stupni vyčerpání BCAA. To je důvod pro použití výživových doplňků s obsahem BCAA, zvláště jsou-li konzumovány před výkonem. Tělu se nabídne velmi vhodný zdroj energie aniž by muselo sáhnout do vlastních zdrojů. To vše umocňuje i fakt, že dostatečná hladina BCAA v organismu vede k zachování konstantní hladiny testosteronu i v průběhu fyzické námahy, kdy dochází k jeho snížení na základě vzestupu hladiny silně katabolického hormonu kortisolu.
Suplementací po ukončení činnosti se připraví velmi kvalitní stavební základ pro regeneraci.

Co se děje s aminokyselinami ve svalové hmotě...

Co se děje s aminokyselinami ve svalové hmotě v průběhu fyzické zátěže:
Při namáhavé svalové práci dochází vždy k postupnému snižování hladiny krevního cukru. Pro zajištění všech funkcí organismu, především pro zajištění bezchybné činnosti centrálního
nervového systému (mozku) je třeba udržet hladinu krevní glukózy na relativně konstantní úrovni. Velkou část této regulace zajišťuje jaterní glykogen, ale bohužel část glukózy je vytvářena procesem tzv. Glukoneogeneze z glukoplastických aminokyselin, především z BCAA.

Jednodušeji řečeno ve chvíli, kdy se vyčerpá aktuální rezerva cukru, je třeba najít další zdroje energie. Než dojde k mobilizaci tuků, tělo využije jednodušší sloučeniny k energetickému využití. Tímto energetickým zdrojem jsou právě BCAA, především aminokyselina L-Leucin. Zvýšená spotřeba větvených aminokyselin bez jejich dostatečného doplňování vede ke zvýšenému katabolismu vlastních svalových bílkovin a tím pádem zhoršené regeneraci, následnému úbytku svalové hmoty a poklesu fyzické výkonnosti především snížení síly.

Profil sportovce při užívání BCAA

Pojďme se podívat ve stručných bodech na profil sportovce při užívání BCAA:

  • Zvýšení hladiny energie při sportovním výkonu díky snadné přeměně BCAA na glukózu.
  • Ochrana svalové hmoty před její devastací v důsledku intenzivní fyzické zátěže díky „úspoře“ vlastních větvených aminokyselin a snadné
    přeměně na ztrácené aminokyseliny.
  • Rychlejší regenerace organismu po ukončení zátěže díky zlepšené produkci hormonů s anabolickým působením.
  • Oddálení pocitu únavy díky stabilizaci poměru BCAA vůči tryptofanu. Tryptofan je klíčovou aminokyselinou při tvorbě hormonu serotoninu, který způsobuje únavu. Tryptofan a BCAA využívají stejný přenosový systém, který umožňuje jejich transport z krve do mozku. Díky zvýšené suplementaci BCAA dochází k menšímu prostupu tryptofanu do mozku a díky tomu k oddálení nástupu pocitu únavy.

BCAA mají pozitivní vliv na veškeré typy fyzických aktivit...

Z předchozího textu vyplývá, že BCAA mají pozitivní vliv na veškeré typy fyzických aktivit a nejsou tudíž určeny primárně pouze pro silové sporty.
Mají pozitivní vliv i na výkonnost ve vytrvalostních sportech, neboť je prokázáno, že při tomto typu zátěže organismus spotřebovává až 90% Leucinu pro produkci energie.

Přesné dávky všech tří aminokyselin nejsou přesně dány a jejich množství se řídí několika faktory – hlavně tělesnou hmotností, typem fyzické zátěže a z ní vyplývajících požadavků na  celkový denní příjem bílkovin.

Pro zabezpečení maximální účinnosti BCAA je potřeba, aby jejich vzájemný poměr splňoval pravidlo 2:1:1. Tzn., že v BCAA je ideální poměr 2 díly L-Leucinu, 1 díl L-Valinu a 1 díl L-Isoleucinu. L-Leucin organismus využívá více než zbývající dvě aminokyseliny.

L-Leucin

L-Leucin – aminokyselina, která má největší význam pro tvorbu nových bílkovin a zároveň minimalizaci rozpadu původních bílkovin. Je dokázáno, že organismus využívá právě tuto aminokyselinu dvakrát více než zbývající dvě z BCAA. Mnoho studií již prokázalo nezaměnitelné účinky na ochranu svalové hmoty jak u pacientů s chorobnými katabolickými
procesy (těžké popáleniny, náročné operace, náhlé stresové stavy) tak i u těžce trénujících atletů. V neposlední řadě velmi výrazně napomáhá při odbourávání tuků.

L-Isoleucin a L-Valin

L-Isoleucin společně s L-Valinem slouží jako prekurzory při akutní potřebě glutaminu a alaninu. U těchto dvou aminokyselin dochází k největším ztrátám během svalové námahy, neboť jsou efektivním palivem pro svaly. Doplněním BCCA je sval chráněn před vlastní devastací při spotřebovávání energie.

Související články:

Sacharidy a jejich použití v praxi