Zlaté Ověřeno zákazníky
Zlaté Ověřeno zákazníky 99 %
Menu

Produktové kategorie

Glykemický index potravin

Kategorie: Zdravá výživa obecně

Za vznik obezity a kardiovaskulárních nemocí nesou odpovědnost i sacharidy. Je proto důležité znát glykemický index potravin. Tuky už nesedí osamoceně na lavici obžalovaných. Za vznik obezity a kardiovaskulárních nemocí nesou odpovědnost i sacharidy v nevhodném složení a množství. Je proto důležité znát glykemický index potravin.


Glykemický index potravin

Ještě v době nedávno minulé jsme slýchali ze všech stran doporučení zvýšit spotřebu komplexních sacharidů, konkrétně tedy těstovin, rýže, brambor, pečiva a dalších obilovin. Tato snaha vycházela z logického předpokladu, že pokud chceme snížit spotřebu tuků, musíme je nahradit něčím jiným a sacharidy se zdály být tím nejvhodnějším zástupcem.

Postupně ovšem klinická praxe začala odhalovat nové skutečnosti. Bylo zjištěno, že některé sacharidy zvyšují hladinu krevního cukru více, jiné méně. Čím více po jídle stoupne glykemie, tím více se musí vyplavit inzulínu (hormonu, který produkuje slinivka břišní). Čím více inzulínu, tím větší je tendence k ukládání tuku v organismu. Lze tedy říci, že pokud budou dva lidé držet dietu o stejné energetické hodnotě, zhubne více ten, který bude jíst potraviny s převážně nižším glykemickým indexem.

Člověk, který ve velké míře konzumuje potraviny s vysokým glykemickým indexem (bílé rohlíky, bagety, hamburgery, pizza, koblihy, ...) má častěji hlad a hlad se snaží utišit opět např. samotným pečivem (veden domněním, že samotný rohlík má přeci málo tuku) a tím se dostává do začarovaného kruhu.

Kdo by měl hlídat výšku glykemického indexu nejvíce?

Konzumace potravin s nízkým GI je výhodná pro všechny zdravé lidi jako prevence civilizačních chorob.
Nejvíce ostražití by měli být obézní, diabetici a lidé, u nichž se vyskytují srdečně cévní choroby v rodinách. Jde totiž o to, že chronicky zvýšená hladina inzulínu v krvi (hyperinzulinémie) je samostatným rizikovým faktorem pro vznik kardiovaskulárních nemocí.

Jak se zjišťuje hodnota glykemického indexu?

Vychází se z hodnoty glykemického indexu glukózy, která má hodnotu 100. Index udává schopnost sacharidové potraviny zvýšit hladinu krevního cukru.
Hodnoty se zjišťují experimentálně a zdaleka nejsou k dispozici pro všechny potraviny (množství informací se ale stále rozšiřuje). Čím více se hodnota blíží stovce, tím je pro obézní a diabetiky zákeřnější. Některé potraviny mohou hodnotu 100 i převyšovat.

 

Tabulka glykemických indexů (GI) potravin
Referenční hodnotou je glukóza, její GI = 100

Pivo

110

Glukóza

100

Rýžová mouka

95

Brambory pečené v troubě

95

Smažené hranolky

95

Burizony

95

Bramborová kaše

90

Předvařená rýže

90

Med

90

Vařená mrkev

85

Corn flakes

85

Popcorn (bez cukru)

85

Mouka pšeničná

85

Bageta

85

Chipsy

80

Tykev

75

Meloun vodní

75

Sladké (snídaňové) obilniny

70

Čokoládová tyčinka (typ Mars)

70

Cukr (sacharóza)

70

Brukev

70

Maizena

70

Kukuřice

70

Předvařená neslepitelná rýže

70

Coca cola

70

Nudle, ravioly

70

Celozrnný chléb

65

Brambory vařené ve slupce

65

Krupice (mletá)

65

Klasická zavařenina

65

Medový meloun

65

Banán

65

Pomerančový džus průmyslový

65

Hrozinky

65

Bílá dlouhá rýže

60

Slané sušenky

55

Máslové sušenky

55

Normálně vařené bílé těstoviny

55

Mouka z pohanky

50

Palačinka pohanková

50

Sladké brambory

50

Kiwi

50

Rýže basmati

50

Rýže tmavá natural (hnědá)

50

Sorbet

50

Chléb otrubový

45

Celý bulgur (vařený)

45

Špagety vařené al dente

45

Chléb černý německý

40

Čerstvý hrášek

40

Hroznové víno

40

Šťáva z čerstvého pomeranče

40

Přírodní jablečná šťáva

40

Chléb žitný celozrnný

40

Těstoviny celozrnné

40

Fazole červené

40

Indická kukuřice

35

Planá (indiánská) rýže

35

Merlík chilský (amarant)

35

Kukuřice indiánská původní

35

Qinoa (vařená)

35

Hrách sušený (vařený)

35

Mrkev syrová

35

Jogurt

35

Jogurt light

35

Pomeranč

35

Hruška,fík

35

Meruňky sušené

35

Mléko (polotučné)

30

Broskev

30

Jablko

30

Fazole bílé

30

Fazole zelené

30

Čočka hnědá

30

Cizrna (vařená)

30

Marmeláda ovocná bez cukru

30

Čokoláda hořká 70 % kakaa

22

Čočka zelená

22

Loupaný hrách

22

Třešně

22

Švestka, grapefruit

22

Fruktóza

20

Sója (vařená)

20

Burské oříšky

20

Meruňky čerstvé

20

Ořechy vlašské

15

Cibule

10

Česnek

10

Zelenina kořenová, saláty, houby, rajčata, lilky, paprika, zelí, brokolice apod.

10