Zlaté Ověřeno zákazníky
Zlaté Ověřeno zákazníky 99 %
Menu

Produktové kategorie

Maximální tepová frekvence

Kategorie: Zdravá výživa obecně

epová frekvence

V poslední době, se zdůrazňuje, že pro efektivní spalování tuků je při fyzické aktivitě velmi důležité dodržet správnou tepovou frekvenci. Při nižší tepové frekvenci je cvičení z hlediska spalování tuků neefektivní. Podobně při vysoké zátěži, kdy organismus šahá po exklusivním rychlém palivu - cukru - k spalování tuků nedochází.


Jistě jste se ve sportovních centrech, na hodinách spinningu či aerobiku setkali s tím, že instruktor po Vás požaduje výkon na 75% vaší maximálky.
Co to vlastně po Vás chce a k čemu je to dobré?

Maximální tepová frekvence...
Maximálkou se rozumí Vaše maximální tepová frekvence. Její výpočet je velmi jednoduchý.
Ženy:  226 – věk
Muži:   220 – věk
Jedná se o tepovou frekvenci při maximální intenzitě výkonu. Organismus je schopen ji udržet jen krátkodobě. 

Aktuální tepová frekvence...
Pro nás je ale důležitější aktuální tepová frekvence, tedy hodnota, kterou mám teď při výkonu.
Tepová frekvence nám udává počet tepů (stahů) srdce za 1 minutu.
Dává nám obrázek o zatížení organismu během jakékoliv aktivity.
Její aktuální hodnotu změříme pomocí sportesterů, které má každé dobré sportovní centrum k dispozici na půjčení.

Efektivně, šetrně, zdravě...
Pokud chceme, aby sportovní výkon byl pro nás přínosem, měli bychom se řídit našimi potřebami a naší tepovou frekvencí.
Při nízké tepové frekvenci se Vašeho cíle doberete neefektivně za velmi dlouhou dobu, nebo vůbec - můžete dříve ztratit motivaci...
Naopak  je zbytečně přetěžovat organismus fyzickou aktivitou na vysoké tepové frekvenci,
Všeobecně uznávanou tepovou hranicí pro spalování tuků je 65 – 75% naší maximální tepové frekvence. Tedy vyšší intenzivní zátěž. V žádném případě zde neplatí heslo, čím více se dřu, tím více se potím a tím více zhubnu. Spíše snížit zátěž, ale po delší dobu.
Pokud mám nižší tepovou frekvenci tak cvičení je víceméně neefektivní a   ke spalování tuků nedochází. Při příliš vysoké zátěži, organismus šahá po exklusivním rychlém palivu cukru, k spalování tuků nedochází. Při této zátěži trénuji výkon a vytrvalost.

Příklad výpočtu:

Žena 30 let, která chce využít aktivitu pro snížení hmotnosti

226 – 30 = 196 = maximální tepová frekvence
65 – 75%:   128 – 147 = rozmezí tepové frekvence, ve kterém by se měla pohybovat.
Nemělo by klesnout ani jít příliš nahoru.