Zlaté Ověřeno zákazníky
Zlaté Ověřeno zákazníky 99 %
Menu

Produktové kategorie

PITNÝ REŽIM OBECNĚ

Kategorie: Pitný režim

Termín pitný REŽIM je na místě. Ano, přesně tak - REŽIM. Režim rovná se pravidelné dodržování určité, v tomto případě, pitné aktivity. Dodržování kvalitního pitného režimu je nezbytně důležité pro každý nejenom lidský organismus.

Bez dodržování kvalitního a vhodně zvoleného pitného režimu nebude správně náš organismus fungovat, bude nám klesat výkon, budeme se cítit unaveni či se dostaví nepříjemná bolest hlavy. A to jsou jen prvotní a ihned rozpoznatelné příznaky nedostatku kvalitního pitného režimu. Bez jídla jsme schopni vydržet 7 dní, bez vody tak dlouho nevydržíme. Kvalitním pitným režimem myslíme minerální vody, čaj, v žádném případě slazené limonády, alkohol či kávu.

Voda je základní a nezbytnou živinou pro jakýkoli živý organismus. Bez vody není život. Tekutiny udržují stálost vnitřního prostředí, slouží jako transportní medium, přivádí živiny a odvádí metabolické zplodiny, regulují tělesnou teplotu, jsou  nezastupitelné při trávení a vstřebávání živin. Nedostatek vody je pro každého sportovce kritický – zhoršení výkonnosti v důsledku přehřátí organismu a nedostatečného přívodu živin a odvodu zplodin, zhoršená regenerace. Proto je třeba při sportu klást velký důraz na pitný režim a sportovní nápoje.

1,5 l – 2 l tekutiny denně...

Platí jedna základní zásada – na každý kilogram tělesné váhy je třeba vypít cca 30 ml tekutin – v případě zvýšeného příjmu bílkovin raději o trochu více. Určitě jste se setkali ze zobecněným pravidlem 1,5 l – 2 l tekutiny denně, v letních měsících více. (Potřeba tekutin 80-ti kilového muže je určitě jiná než u dívky s váhou blízké 60 kilogramům). V případ sportovní aktivity potřeba tekutin roste.

Kdy voda nestačí?

Základem je kvalitní, čistá, neslazená voda. V případě fyzické aktivity si ovšem s obyčejnou vodou nevystačíme. Potřebujeme doplňovat energii a pocením ztracené minerály. Pokud nebudeme mít vhodný pitný režim, naše výkonnost bude klesat, nedosáhneme kýženého výsledku a v horším případě může dojít k motání hlavy i kolapsu organismu. Základním doporučením je používání hypotonických nápojů.  Více v rozdělení pitného režimu.

Pravidelně v malém množství...

Pít je třeba pravidelně, v menších množstvích. Proto je dobré mít vodu vždy po ruce nebo neustále na očích. Všimli jste si kolik celebrit u sebe neustále nosí láhev s vodou? Naše doporučení:  postavte si na pracovní stůl láhev s tekutinou. Budete mít  na očích množství, které jste vypili a nebudete se moci vymlouvat na zaneprázdněnost pracovními záležitostmi, že jste si „nestihli dojít pro vodu, nemám čas se ani pořádně napít“.

Půllitr po ránu...

Velmi důležité je pít ráno, kdy je v organismu  po předchozí noci deficit  tekutin cca  0,5-1 litr.

Pozor

  • Do denní bilance tekutin nezahrnujte kávu, alkohol a nápoje s kofeinem. Tyto nápoje mají opačný  - diuretický - účinek. Jejich účinkem z těla odvete více tekutin, než jste jimi získali.
    Do celkového denního příjmu tekutin nepočítejte ty nápoje, které vypijete při sportovní aktivitě.
  • Při tréninku je vhodné používat lehké sportovní nápoje – např. Unisport , Formdrink , Carnitin Drink .

Při výběru pitného režimu je třeba přihlížet:

  • k typu  zátěže a její intenzitě
  • množství tréninkových hodin
  • klimatickým podmínkám
  • stravovacím návykům

Hlavním cílem nápoje je dodat potřebné tekutiny, doplnit energii a minerály. 
Kvalitní  nejenom sportovní výkon je přímo úměrný dostatečnému příjmu tekutin. 
Při fyzickém výkonu organismus ztrácí vodu (díky zvýšenému výdeji či nedostatečnému doplňování nebo kombinací obou faktorů) a zvyšuje se jeho tělesná teplota.

Hypotonické, hypertonické a isotonické

Už jste se určitě setkali s označením a rozdělením nápojů na hypotonické, hypertonické a isotonické. Toto označení se netýká pouze sportovních nápojů, ale pitného režimu komplexně.
Vychází se z obsahu minerálů a množství energie v nápoji, osmotického tlaku nápoje. Osmolalitu nápoje ovlivňují všechny látky v něm rozpuštěné. 
K definování typu nápoje se laicky řečeno porovnává osmolalita nápoje s osmolalitou našich tělesných tekutin.

Isotonický nápoj

Osmolality jsou si rovny. 
Nápoje mají vyšší nálož energie (sacharidů) a minerálních látek. Isotonické nápoje lze dobře použít při vysoce intenzivních výkonech a po ukončení fyzické aktivity ve fázi regenerace jako první dodávku tekutin, energie a minerálů.

Typickou aktivitou je opravdu intenzivní spinning, squash či pořádná vyjížďka na kole, prostě vysoce intenzivní zátěž.

Příkladem isotonického nápoje je Isodrinx .

Předpokládalo se, že tyto nápoje jsou pro doplňování tekutin, minerálů a energie nejvhodnější. Ovšem lidský pot nemá stejnou osmolalitu jako tělesné tekutiny, ale nižší, koncentrace minerálů v potu je nižší než v tělesných tekutinách.
Při neodůvodněném příjmu isotonických nebo dokonce hypertonických nápojů v průběhu výkonu tak dochází k nadbytečnému přívodu minerálů, kdy jejich koncentrace v tělesných tekutinách stoupá a dochází k narušení elektrolytové (minerálové) rovnováhy – k tzv. hypertonické dehydrataci.

Naopak při konzumaci čisté vody může dojít k opačnému jevu. Zbývající množství minerálů ještě totiž ředíme a dochází opět k narušení elekrolytové rovnováhy – k tzv. hypotonické dehydrataci. Dojde k poklesu výkonu, pocitu slabosti, malátnosti, nemám potřebnou energii a minerály. 
Oba stavy vedou samozřejmě k poklesu fyzické výkonnosti.

Hypotonický nápoj
Osmolalita nápoje je nižší než osmolalita tělesných tekutin
Jsou proto pro použití při fyzické zátěži mnohem vhodnější, než nápoje isotonické. Viz. Výše.
Tyto nápoje jsou velmi vhodné pro dodržování pitného režimu přes den a při jakékoliv fyzické aktivitě (ne profesionálního sportovního charakteru, vysoké intenzity). Můžeme je pít kdykoliv během dne, při i po ukončení fyzické aktivity.
Zástupci hypotonických  nápojů jsou nápojové koncentráty Unisport , Formdrink (bez cukru, se sukralozou a účinnými látkami pro spalování tuků)

Hypertonický nápoj

Osmolalita nápoje je vyšší než osmolalita tělesných tekutin.
Typickým příkladem jsou džusy či kola. Jejich použití je pro sport ve většině případů nevhodné a neuváženým použitím je možné narušit vnitřní elektrolytovou (minerálovou) rovnováhu. Použití těchto nápojů je vhodné ve fázích velkého vyčerpání zásob minerálů, ale nikdy ne v průběhu fyzické zátěže.