Můj účet
Přihlášení
Menu

Grilování a dieta? Užij si léto na plno a přece zdravě bez kalorií navíc. Zkus bezkalorický dresing.

Léto je v plném proudu a co je pro něj více typické, než pohodové grilování s přáteli a rodinou. Jde dohromady  fitness, zdravý životní styl a grilování? Jak si jídlo dochutit, aby neobsahovalo zbytečně moc kalorií? Na to se podíváme v dnešním článku. 

Je grilování zdravé? 

Nemá cenu si nic nalhávat, grilování, při kterém tuk z masa kape rovnou na rozpálené uhlí, pro naše zdraví rozhodně není ideální. Na druhou stranu, grilování je pro většinu z nás jen sezónní záležitostí. Jako všude tedy i při grilování platí jednoduchá poučka říkající, že všeho moc škodí. Jak si připravit maso zdravě, abychom zabránili vzniku polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU) a heterocyklických aminů (HCA), které nemají dobrý vliv na naše zdraví? 

  • Zabraňte odkapávání tuku na uhlí - při přípravě masa stačí použít alobal čí různé alobalové misky, ve kterých se maso udělá stejně dobře a zabrání se vzniku karcinogenů. 
  • Snažte se zbavit zbytečného tuku na mase - z některého masa lze přebytečný tuk jednoduše oříznout, v případě drůbežího pak bohatě stačí odstranit kůži
  • Pokud je některá část masa na povrchu černá, ořízněte ji
  • Zabraňte tomu, aby se plameny přímo dotýkaly masa
  • Negrilujte každý den

Na závěr odstavce jen malé srovnání, zatímco u vaření potravin ve vodě dochází k redukci vitamínů B zhruba o 60%, při grilování je to “jen” o 40%!

Co si na grilu připravit? Tipy na fitness grilovačku.

Nejdůležitější je si uvědomit, že mezi grilovaným, pečeným nebo restovaným masem není z hlediska nutričních hodnot žádný významný rozdíl a není důvod si myslet, že grilovaná kuřecí prsa budou méně zdravá než ta smažená. Zde je pár tipů, které můžete v průběhu léta vyzkoušet: 

  • Grilovaná kuřecí prsa s jogurtovou omáčkou - kuřecí prsa můžete také bez problémů grilovat, ale je dobré použít nějakou marinádu, protože vzhledem k nízkému množství tuku mají tendenci být vysušené. Jak jsme zmiňovali výše, olej (tedy tuk) se na gril příliš nehodí, ale jogurtovou či bylinkovou marinádou maso skvěle dochutíte a zanecháte šťavnaté
  • Zelenina - papriky, rajčata, cukety, lilky a cibule jsou jen některé z mnoha druhů zeleniny, která se hodí na gril. Je to lehké jídlo, ke kterému se hodí jakékoliv čerstvé pečivo, chutná famózně a zachovává poměrně velkou část mikronutrientů. Co víc si přát? 
  • Hermelín/Camembert - ani jako věrný masožravec nepohrdnu dobrým hermelínem nebo camembertem z grilu. Většinou camembert potřu směsí připravenou z rostlinného oleje a koření Bulk Powders Active Seasonings zmíněného níže, zabalím do alobalu a nechám grilovat. Tyto sýry jsou ale poměrně kalorické, proto je nejčastěji jím jen se zeleninou. 
  • Špízy s kuřecím masem, paprikou a cibulkou - Potřebuje tento recept vůbec nějaký komentář? Místo oddělené přípravy těchto surovin je nabodněte na špíz a připravte si je dohromady. Lahodné a rychlé jídlo se skvělým nutričním profilem. Co víc si přát?
  • Jakýkoliv druh ryby - Na grilu se nemusíte bát připravovat ani ryby. Sám preferuji třeba lososa, který je typickou fit potravinou. Jelikož má ale hodně tuku, je nutné ho také dát do alobalu. Spolu s ním můžete grilovat i brambory, nebo jakoukoliv zeleninu, k lososovi se skvěle hodí třeba lilek.

Čím si maso z grilu dochutit?

Největší "kalorický problém" u grilování představují dresingy a omáčky, které jsou často plné prázdných kalorií, glukózy, konzervantů, přidaných tuků a dalších ne úplně potřebných složek, které nutriční profil kazí. Pokud se vám nechce dělat domácí dipy z poctivých surovin, najdete u nás na eshopu celou řadu různých produktů.

Bulk Powders Active Seasoning

Bulk Powders, který je známý pro široké spektrum cenově dostupných suplementů, má ve svém repertoáru i koření, které je skvělé. Můžete vybrat hned ze 7 variant, z nichž žádná neobsahuje sůl, cukr ani konzervanty. Nemůžete šlápnout vedle, já sám jsem si při grilování oblíbil Jamaican Jerk na nějaký dobrý kus steaku a variantu Citron a bylinky na kuřecí špízy

BiotechUSA Zero Sauce

Vybrat si můžete z 8mi druhů dresingů a omáček. Ty obsahují jen naprosto zanedbatelné množství kalorií a chutnají tak famózně, že se do nich od prvního ochutnání zamilujete. Spicy Garlic se hodí k naprosto každému druhu masa a vždy chutná báječně i do letního zelenivého salátu. Složení by sice mohlo být lepší, najdete zde barviva, aromata i konzervanty, ale jsou to suroviny které obsahují i komerčně dostupné dipy. 

Frankys Bakery Sauces 

Pokud ke grilování sháníte spíše omáčky než koření, Frankys Bakery Sauces vás jistojistě potěší. Všechny varianty jsou chuťově vyladěné a přitom v nich nenajdete více než 21 kalorií na 100ml. Ani zde se ale bohužel nevyhnete použití konzervantů, barviv a zahušťovadel. Složení je dobré, chuť famózní a nutriční hodnoty vaši dietu v žádném případě nenaruší. Osobně mám nejraději variantu Garlic, která se skvěle hodí jak do salátů, tak k masitým jídlům. 

Walden Farms Salad Dressing

Jedná se o dresingy bez sacharidů, tuků a kalorií, které jsou pro milovníky salátů jasná volba. Pokud si místo fláku masa dáte raději grilovaný sýr s kopcem zeleninového salátu, tyhle omáčky jsou jasnou volbou. Můžete zvolit cokoliv od Blue Cheese po Honey Dijon a nikdy neuděláte krok vedle. Narovinu se přiznám, že jediná varianta, která mi opravdu nechutnala, byla raspberry vinaigrette, protože nejsem příliš fanoušek nasládlých ovocných dresinků, pokud ale máte rádi nasládlou štiplavou chuť, tak do ledového salátu si nebudete chtít dávat už nic jiného.

Walden Farms Barbecue Sauce

Walden Farms samozřejmě myslí i na masožravce, a tak u nás najdete hned 5 variant omáček k masu od této populární značky. Samozřejmostí je i zde minimum kalorií, cukru a tuku, ale zato skvělá chuť, kterou si velmi rychle oblíbíte. Pokud vám nevadí konzervanty, které jsou ke konzervaci tekutých omáček bohužel/bohudík nezbytné, dočkáte se jinak velmi dobrého složení. Příchuť honey mě lehce zklamala, protože ta kromě nasládlé chuti a medového aroma nemá s medem nic společného. Ostatní příchutě jsou ale sázka na jistotu a uvidíte, že si je zamilujete ke každému druhu masa. 

Co si z dnešního článku odnést? 

Dnešní článek je podstatně delší než bývá obvyklé, proto si dovolím závěr shrnout velmi stručně. Grilování je skvělá letní aktivita, při které člověk dokáže úžasně relaxovat, popovídat si s přáteli a přijít na jiné myšlenky. A pokud negrilujete každý den, nemáte se čeho bát, žádné výrazné negativní efekty vám nehrozí. Spíše naopak, potraviny si zachovají své nutriční hodnoty a vy alespoň vybočíte ze svého zajetého stereotypu, na který bude čas celou zimu. 

Mrkni i na tohle:

Jak správně a efektivně hubnout? Jak zrychlit metabolismus? Zavodnění organismu. Jak vypočítat bazální metabolismus.

Odpovídáme na důležité otázky které se týkají hubnutí. Návod jak si vypočítat bazální metabolismus a jak si udržet váhu.

Proč (ne)řešit sacharidy. Nejlepší rady na hubnutí. Sestav si jídelníček.

​Skoro žádné sacharidy v jídelníčku. Nesmím jíst po 18. hodině. Pokud chci zhubnout musím hladovět. A během den musím jíst každé dvě až tři hodiny, aby tělo furt fungovalo a nezpomalil se mi metabolismus! Pojdme si vyvrátit tyhle hloupé mýty a mrknout proč neřešit sacharidy.

Tréninkový plán na 4 dny

Máme i tréninkový split na 4 dny! V tomto článku najde odkazy na jednotlivé tréninky i videa s mnoha užitečnými radami, jak se vyvarovach chyb, aby tvůj trénink byl perfektní.

 

Sleduj nás i na sociálních sítích:

Dotaz na prodavače

Novinka ještě nebyla komentována, buďte první.


Dotaz

Recenze: *