Můj účet
Přihlášení
Menu

Jak posílit imunitu a jaké doplňky stravy vybrat? Tipy, jak se chránit před nákazou.

Naprostá většina lidí řeší každý rok stejnou otázku týkající se imunitního systému. Období chřipek a nachlazení většinou začne na podzim a táhne se až do jara. Aby toho ale letos nebylo málo, přidal se ke klasickým nemocem ještě koronavirus, který jistě není třeba dlouze představovat, protože jsou ho plná média. Otázka, jak posílit svůj imunitní systém teď vyvstává ještě více než kdykoliv před tím. Pojďme si uceleně představit, jak svůj imunitní systém podpořit a odpovědět na otázku, zda vůbec má nějaký smysl užívat potravinové doplňky. 

Základním pilířem musí být pestrá a vyvážená strava 

Spojení „pestrá a vyvážená strava“ už může působit jako klišé, protože bývá skloňováno takřka pořád. Přesto i v případě imunitního systému tvoří základní pilíř. Právě pestrá a vyvážená strava je extrémně bohatá na mikronutrienty, které mají naprosto zásadní vliv na správné fungování imunitního systému, na trávení potravy, vitalitu, dobrou náladu a vůbec všechny biochemické procesy, které se v našem těle odehrávají. Kromě toho samozřejmě budete mít díky vyváženému jídelníčku správný poměr mezi omega 3 a 6 mastnými kyselinami, nebudete mít nadbytek škodlivých transmastných kyselin a snížíte například i riziko vzniku civilizačních chorob způsobených nadměrným příjmem jednoduchých cukrů. 

Nikdo po vás nemůže chtít, aby vaše strava byla stoprocentně striktní, avšak snažte se vyhnout stereotypu a nejezte stále jen maso s rýží. Přidejte do jídelníčku zeleninu, nevyhýbejte se rybám a nebojte se ovoce. Zkrátka a dobře dbejte na pestrost a ostatní již můžete nechat na své intuici. Když si vytvoříte zdravý základ, nějaký sladký dezert vám čas od času rozhodně neublíží. 

Náš TIP! Czech Virus Super Greens Pro

Pokud ovoci a zelenine uplně neholdujete zksute tohle "zelené zlato" od Czech Virusu. Zelený prášek obsahuje ty nejlepší zdroje Spiruliny, chlorelly, mladého ječmene a zelené pšenice a prášek z výtažků ovoce a zeleniny. Skvěle tedy podporuje imunity a trávení, které, jak jsme si řekli o pár řádků výše, je pro naše zdraví klíčové.

Nezapomínejte na bylinky 

Pokud máte alespoň trochu možnost, určitě kromě zeleniny používejte i bylinky. Ze svých vlastních zkušeností mohu určitě doporučit například medvědí česnek, který je opravdu bohatým zdrojem vitamínu C. Obzvlášť na jaře je nabídka bylinek velmi pestrá a navíc s nimi skvěle dochutíte téměř kterékoliv jídlo, tudíž by byla škoda toho nevyužít.

Co radí Jirka Vacek a Jonáš Petřík na podporu imunity? Hned v úvodu tohoto videa zjistíte, jejich tipy.

Snažte se dosáhnout kvalitního spánku a příliš se nestresujte

Druhým základním pilířem správného fungování imunitního systému je kvalitní spánek a co možná nejmenší množství stresu. I když se to lépe říká než aplikuje do praxe, jakmile je vaše tělo ve stresu, imunitní systém rozhodně nefunguje tak, jak by měl a vy se tím pádem stanete zranitelnější pro všechny typy nákazy. Mechanismus této korelace je poměrně složitý, proto pro potřeby našeho dnešního článku stačí vědět, že za vším stojí hormony a v souvislosti s imunitním systémem se pak jedná obzvláště o hormony hypothalamu, hypofýzy a nadledviny, jejichž poměr by měl být v určité rovnováze. Jakmile se tělo dostane do dlouhotrvajícího stresu, tato rovnováha se rozhodí a jako důsledek je tělo podstatně náchylnější k nejrůznějším onemocněním. V případě spánku je tento vzájemný vztah více méně podobný, svoji roli opět hrají hormony. Navíc pokud nejste dostatečně odpočatí, jste náchylnější ke stresu i depresím a opět se dostáváme k tomu, co jsme už jednou zmínili. 

Otužování, saunování a jiné vychytávky 

Určitou nadstavbou navazující na vyváženou stravu, kvalitní spánek a málo stresu, jsou bezpochyby sauny, otužování či podobné vychytávky. Pravda je, že efekt otužování i saunování je bezkonkurenční, osobně si dávám studené sprchy několik posledních měsíců a musím se přiznat, že nejen, že jsem podpořil svoji imunitu, ale také se mi po náročnějších trénincích mnohem lépe regeneruje. Studenou sprchu bych rozhodně doporučil, ale ne hned po tréninku, protože to by u kulturistů mohla růstu svalů naopak bránit. Saunování i otužování má ale jedinou nevýhodu. Pozitivní efekt zaznamenáte pouze v dlouhodobějším horizontu, tudíž se budete muset několik měsíců snažit a až pak se efekt projeví. Pokud od studených sprch čekáte výsledek za týden, budete  zklamaní. 

A co doplňky? Které mohou pomoci?

Smyslem dnešního článku rozhodně není propagovat nejrůznější doplňky jako zázračný všelék, díky kterému nikdy nebudete nemocní. Pravda je taková, že doplňky tvoří jen naprostý zlomek úspěchu v cestě za silným imunitním systémem a pokud budete v neustálém stresu, spánkovém deficitu a vaše strava nebude dostatečně pestrá, žádné doplňky vám nepomohou. Přesto mohou přijít vhod v případě, že máte základ vyřešený, a chcete fungování svého imunitního systému ještě vylepšit. V takovém případě se hodí zvážit následující doplňky: 

Vitamíny a minerály

Vitamíny a minerály jsou samozřejmě nepostradatelnou součástí výživy každého sportovce, protože každý sportující člověk má mnohem vyšší nároky na příjem těchto mikronutrientů. Zároveň má většina lidí nesmyslně zafixováno, že naši obranyschopnost posiluje primárně vitamín C. Pravda je ovšem taková, že na imunitě se podílí celé široké spektrum vitamínů a minerálů. Namátkou můžeme zmínit vitamíny B komplexu (obzvláště pak B6 a B12), které kromě podpory správného metabolismu podporují nervovou činnost, uvolňují psychické napětí a přispívají k menšímu vyčerpání i v kritických obdobích, tudíž přijdou velmi vhod. Kromě toho hraje důležitou roli třeba vitamín D, jehož deficit je přímo spojen s vyšším výskytem chřipky a jiných respiračních infekcí. Z minerálů oceníte především zinek a železo, které by se pro maximální vstřebatelnost mělo vždy podávat s vitamínem C.

Možná vás teď mohlo vyděsit, kolik suplementů budete potřebovat. Naštěstí není třeba se obávat, vše zvládne pokrýt jediný preparát ve formě multivitamínu. Pro správný efekt je nezbytné zvolit kvalitní doplněk, který bude obsahovat chelátové vazby a bude vysoce využitelný. Sice můžete koupit multivitamín za 50 Kč, ale ten ve vašem těle nadělá více škody než užitku. Z vlastních dlouholetých zkušeností tedy určitě doporučuji NexGen (základní verzi) případně dražší, ale o to efektivnější PRO verzi (nyní navíc v akci s Omega 3 ZDARMA), případně ještě mohu doporučit velice kvalitní multivitamínový produkt Vita Solution, který obsahuje komplex vitamínů a minerálů v optimálním poměru a formě tak, aby pokryl zvýšenou potřebu mikroživin zatěžovaného organizmu.

Probiotika a prebiotika

Dlouho rozebírat korelaci mezi trávicím traktem a imunitním systémem jistě není zapotřebí. Lidská střeva jsou totiž jedním z nejdůležitějších imunitních orgánů majících na starost jednak regulaci možných patogenních mikroorganismů, le jednak také udržování optimálního pH pro fungování celého těla. A právě proto je na místě se ve snaze o zvýšení imunity zaměřit i na probiotika a prebiotika. Přestože spousta lidí nevidí v těchto látkách rozdíl, prebiotika jsou nestravitelné oligosacharidy, jejichž cílem je zvýšit počet zdraví prospěšných bakterií, kdežto probiotika jsou přímo živé mikroorganismy. Z vlastní zkušenosti bych doporučoval obě látky kombinovat (Tyto kombinace se pak označují jako synbiotika, protože působí do jisté míry synergicky), přičemž probiotika bych rozhodně zakoupil ve formě kvalitního doplňku, prebiotika (tedy například inulin, oligofruktózu a další) bych se snažil přijmout ze stravy, případně bych si čas od času určitě dopřál nějakou proteinovou tyčinku s vysokým obsahem vlákniny.

Co si z článku odnést? 

Základním předpokladem pro správné fungování imunitního systému je pestrý jídelníček, v němž by mělo být zastoupeno ovoce, zelenina i bylinky. Kromě toho je třeba spát dostatečně, což je velmi subjektivní. Někomu vyhovuje 8 hodin, někdo po 6 nedokáže zavřít oči. Najděte tedy způsob, jaký vám vyhovuje a toho se držte. Snažte se málo stresovat, relaxujte v sauně i aktivním sportem a pokud jste dostatečně odvážní, zkuste i otužování, které se v dlouhodobém horizontu rozhodně vyplatí. A pokud budete chtít fungování imunitního systému maximalizovat, kupte si určitě nějaký multivitamín a probiotika, protože ty se skutečně vyplatí a sám bych za ně dal ruku do ohně. 

Mohlo by vás zajímat:

Microgreens – malá zelenina s velkými benefity

Microgreens ozdobí, ochutí a obohatí vaše jídlo. Vylepšete si s výhonky mladé zeleniny svůj fitness jídelníček. Pěstovat se dají i doma.


Magnesium. Proč je tak důležité a jaká forma hořčíku je nejlepší?

Hořčík však patří k těm nejdůležitějším zejména proto, že se podílí jako faktor na stovkách enzymatických reakcí a také proto, že ho má většina populace nedostatek.

Sleduj nás i na sociálních sítích.

zdroj: Miroslav Dvořák

Dotaz na prodavače

Novinka ještě nebyla komentována, buďte první.


Dotaz

Recenze: *
         

Náš blog Radíme jak přibrat, zhubnout, mít energii nebo zdravě vařit