Zlaté Ověřeno zákazníky
Menu

Produktové kategorie

Magnesium. Proč je tak důležité a jaká forma hořčíku je nejlepší?

Kategorie: Fitness a suplementy

Nerad říkám o hořčíku, že je nejdůležitějším minerálem, jelikož to budí dojem, že jiný prvek v lidském těle tak důležitý není - což není pravda. Dlouhodobě bychom neměli v lidském těle postrádat žádný minerál.

Hořčík však patří k těm nejdůležitějším zejména proto, že se podílí jako faktor na stovkách enzymatických reakcí a také proto, že ho má většina populace nedostatek. Nároky na tento minerál se zvyšují spousty faktory. Životní prostředí, fyzické a psychické vytížení, stres, různé nemoci, třeba i hlasitá hudba a mnoho dalšího. V dnešní době už vám řekne každý sportovec, že bere hořčík. Pokud ne, stejně časem začne (možná po tomto článku)

 

Proč užívat hořčík? Kvůli křečím? Jistě, to ví skoro každý, že nedotatek hořčíku způsobuje křeče. Také díky křečím většinou začneme hořčík doplňovat, jelikož jsou nepříjemné a dají nám jasně najevo, že je něco špatně. Nedostatek hořčíku má však spoustu dalších projevů, o kterých ani většina z vás neví

Na hořčíku jsou totiž závislé svalové kontrakce a relaxace, neurologické funkce, metabolismus ATP, tvorba kostí a mnoho dalšího. Z toho plyne, že dalšími projevy mohou být třeba deprese, bolesti hlavy, brnění končetin, srdeční arytmie, nespavost,…

Jaký je doporučený denní příjem?
Je stanovený průměrně něco okolo 380mg. Pro ženy se udává méně, pro muže naopak více. Jako obecné doporučení nám tohle stačí. Spousta aktivních jedinců nebo jiných osob vystavujících se faktorům, které zvyšují nároky na hořčík, bude potřeba tohoto minerálu přijmout mnohem více. Z toho důvodu to klasicky zjednoduším > DENNÍ PŘÍJEM JE INDIVIDUÁLNÍ

Kde nejdeme hořčík?
V běžné stravě, ve které však není v dostatečném množství. Samozřejmě to záleží, co máme za jedince, jaký je jeho jídelníček, kvalita potravin, atd. Jelikož si čtete článek na fitness stránce, předpokládám, že jste nějakým způsobem aktivní a tudíž vám rovnou říkám, že uděláte nejlépe, když budete hořčík doplňovat formou suplementů.

Hořčíků je na trhu spousta, jaký si mám vybrat?
Vybírejte formy, které tělo vstřebává ve vysokém množství. Nejlépe vstřebatelné jsou chelátové formy a dobře vstřebatelné i organické formy. Nepořizujte anorganické formy hořčíku, protože jsou pro tělo minimálně využitelné a mohou vyvolávat obtíže.

Vyhněte se těmto formám

  • Hydroxid hořečnatý
  • Uhličitan hořečnatý
  • Oxid hořečnatý (velmi často používaný)
  • Síran hořečnatý

Všechno to jsou anorganické formy, které nepoužívejte pro doplňování hořčíků. V jiných zemích se používají pro nějaké vedlejší problémy (zácpa, pálení žáhy, špatné trávení,…)

Nejlépe vstřebatelné formy

  • Citrát
  • Orotát
  • Bisglycinát
  • Malát
  • Taurát
  • Treonát
  • Glukonát

Tyto formy mají navíc určité specifické účinky. Všechny tyto formy bych doporučil užívat s B-komplexem, který využití hořčíku podporuje.

Kdy užívat hořčík ?
Obecně nejlépe v pozdních hodinách večer nebo brzy ráno. Záleží to na formě hořčíku, takže si to více rozebereme u jednotlivých ukázek.


          Magnesium Citrate

Jedna z nejrozšířenějších a běžně dostupných, lepších, forem hořčíku. Jedná se o vysoce vstřebatelnou formu magnesia, ale v případě dlouhodobějšího užívání může být riziková. Citrát je těžký na žaludek, může narušovat imunitu a způsobovat jiné problémy.

Užívání není problém, ale dával bych jej spíš v případě nouze, krátkodobě a v menším množství. Dlouhodobé užívání čistě jen Citrátu rozhodně nedoporučuji. Tento hořčík užívejte nejlépe brzy ráno s jídlem v kombinaci s B-komplexem


Magnesium Bisglycinate

Tato forma hořčíku se také poměrně rychle rozšiřuje. Je skvěle vstřebatelná a má sklidňující účinky. Osoby, co jej užívají, mají lepší spánek, lépe zvládají stresové situace a jsou celkově klidnější.

Bohužel je tu jedna nevýhoda. U některých osob dokáže být i silně projímavý. Rozhodně není dobré to s tímto druhem hořčíku přehánět.

Užívejte nejlépe ve večerních hodinách před spaním v kombinaci s B-komplexem


Magnesium Malate

Když se mě ptali, jestli mě nenapadá nějaký produkt, který by něměl v sortimentu chybět, okamžitě mě napadla tato forma hořčíku, která patří vůbec k těm nejlepším, ale v Česku není pořádně dostupná. Já si ji musel objednávat ze zahraničí. Není to tedy náhoda, že článek o hořčíku vzniká v době, kdy přestavují Malate na jejich e-shopu.

Údajně nemá žádné negativní účinky. Malát je výborně vstřebatelný a cenově dost přijatelný. Vznikl sloučením hořčíku a kyseliny jablečné. Má vysoce energizující účinky a podporuje funkci jater. Je ideální pro sportovce, ale i běžnou populaci.

Vzhledem k tomu, že je „nakopávací“, tak jej berte hlavně ráno. Pro ještě lepší vstřebávání užívejte samozřejmě s B-komplexem.


Závěr

Je spousta dalších forem, ale tyto mi přišlo nejdůležitější zmínit. Jak vidíte, formy hořčíků mohou mít spoustu dalších účinků, jako třeba zklidnění, průjem, zvýšenou energii a mnoho dalšího. Formy je určitě možné kombinovat.

Já osobně bych pořídil hlavně malát. Lehce dostupný citrát bych používal pouze v případě nouze a ostatní formy v případě, že máte nějaké problémy, které dokáže specifická forma hořčíku napravovat.


Zdroj: Roman Grigar



Dotaz na prodavače

Novinka ještě nebyla komentována, buďte první.


Dotaz

Recenze: *
         
image