Můj účet
Přihlášení
Menu

Můžou děti protein? Jaké doplňky stravy pro děti?

Otázka na suplementaci u dětí a mladých sportovců může být na jednu stranu sice banální a pro někoho možná i trochu komická, ale na stranu druhou ji spousta rodičů řeší čím dál tím víc a neví, co jejich syn nebo dcera při sportování můžou užívat, co je zbytečné a čemu by se naopak měli vyhnout. Proto vznikl tento článek, jímž bychom všem rodičům rádi ušetřili spoustu času stráveného vyhledáváním informací a představili jim ty nejlepší doplňky pro mladé sportovce. 

Doplňky nejsou steroidy!

Zatímco popularita posilování raketově vzrostla, ještě před pár lety si naprostá většina nesportující populace myslela, že potravinové doplňky nejsou dobré dokonce je považovali za zakázané a nelegální látky, jimiž se vrcholoví sportovci dopují v honbě za úspěchem. Považuji tedy za víc než vhodné uvést tento mýtus na pravou míru - Suplementy jsou neškodné, naopak v některých případech prospěšné doplňky, které jsou přísně kontrolovány ať už úřady ČR, tak úřady evropskými, a proto jako spotřebitel můžete mít jistotu, že v nich nenajdete nic, co by jen potenciálně mohlo ohrožovat zdraví. V mnoha případech jsou doplňky buď získávány z přírodních a běžně konzumovaných potravin (například extrémně rozšířený syrovátkový protein má svůj původ v mléce), nebo jsou sice vyrobené synteticky, ale svojí strukturou jsou naprosto totožné s přírodní látkou a tím pádem jsou i stejně přijímány naším organismem (příkladem může být synteticky vyrobený vitamin C, za jehož objevení byla udělena Nobelova cena). 

Co mladí sportovci používat mohou?

Zopakujeme to, co slyšíte ze všech stran, ale je to alfa omega všeho - kvalitní stravování. Dítě by mělo přijímat kvalitní zdroje bílkovin, sacharidů a tuků z masa, mléka, mléčných výrobků, vajec, obilovin, luštěnin, ovoce, zeleniny atd. Víme, že děti jsou vybíravé a né vždycky všechno chtějí, ale pokud aspoň část z výše uvedeného jedí, můžete být klidní. 

Jelikož jsem sám začínal se sportem již ve třech letech, nějaké zkušenosti jsem stihl posbírat a dospěl jsem k názoru, že ač doplňky rozhodně nutné nejsou, některé z nich mohou mladým sportovcům pomoci.

Kvalitní syrovátkový protein 

Když necháte v lednici načnutý jogurt, po čase se na něm usadí syrovátka. Jedná se o nažloutlou tekutinu, která obsahuje hlavně laktózu a sacharidy, bílkovin obsahuje jen minimum. Ta se tedy dále upravuje filtrací, z nichž dnes nejpoužívanější je křížová mikrofiltrace (takové proteiny jsou označené jako CFM). Na konci takového výrobního procesu stojí protein bohatý na bílkoviny, bioaktivní frakce ovlivňující imunitu a s minimem nežádoucích nebo špatně stravitelných surovin. Mladí sportovci ho ocení nejen proto, že bílkoviny hrají veledůležitou roli v regeneraci svalů unavených z tréninku - ať už hokejového, fotbalového, nebo v posilovně, ale také protože skvěle chutná. Osobně bych doporučil třeba novinku Perfect Milkshake, který vychází dobře v poměru ceny a kvality, ale zvolit můžete jakýkoliv filtrací vzniklý protein z naší nabídky

Hořčík a zinek 

Jedním z doplňků, kde nemusíte váhat, jsou komplexní multivitamínové doplňky. Určitě všichni znáte cucací multivitamíny z lékárny v podobě zvířátek nebo jiných postaviček. Problém je, že na všechny tyto vitamíny obsahují ty správné a dobře vstřebatelné formy vitamínů a minerálů a jedná se hlavně o marketingové akce. Pokud budete dbát na pestrý a vyvážený jídelníček bohatý na ovoce a zeleninu, není doplňování celého spektra mikronutrientů nezbytné. Pokud byste i tak chtěli zařadit multivitamín, můžeme doporučit Nexgen, Vita Solution nebo Sirup SuperVita. Sám jsem ale měl poměrně často po fotbalových trénincích různé křeče v nohou a pomohlo mi užívání kombinace hořčíku a zinku večer před spaním. Užívat tyto doplňky preventivně, ale rozhodně nutné není. 

Proteinové tyčinky

V souvislosti s výše zmíněným proteinem jdou ruku v ruce i proteinové tyčinky. Ty jsou ideální svačina nejen po tréninku, ale i po zápase, na procházkách, při dlouhých cestách autem nebo kdekoliv jinde. Složení proteinových tyčinek je ve většině případů mnohem lepší než složení různých sladkostí ze supermarketu, navíc skvěle zasytí a pochutnáte si na nich. Stejně jako v případě proteinového suplementu a vitamínů se nemusíte žádného negativního efektu bát. 

Kvalitní gainer

Gainer je de facto doplněk, který v sobě kombinuje protein s nějakým zdrojem sacharidů a skladbou tedy o něco více připomíná klasickou stravu. Když vyberete kvalitní suplement, určitě je možné ho používat a vzhledem k tomu, že může nahradit jedno denní jídlo, ho z mého pohledu ocení obzvlášť sportovci trénující dvoufázově. Pokud se totiž stane, že nemají vaše děti čas sníst pevné jídlo, aby jim nebylo na nadcházejícím tréninku. zápase nebo kdekoliv jinde špatně, gainer přijde vhod a dobře vás zasytí, aniž by způsobil problémy s trávením. Zkuste třeba tento přípravek od PEScience, který obsahuje bílkoviny z mléka, hrachu a sacharidy z ovesných otrub. 

Nutrend Cool Protein Shake Tip!

Cool Protein představuje prvotřídní a ucelený superfood koktejl s komplexním zastoupením živin, s vysokým obsahem kvalitních bílkovin či vápníku a fosforu pro normální růst a vývoj kostí. Lahodný nápoj dále obsahuje směs 11 vitaminů, zdroj vlákniny, betaglukany a omega 3 mastné kyseliny. Cool Protein Shake je bezlepkový, obsahuje probiotika, prebiotika a doplněn byl také o univerzální komplex trávicích enzymů.

Čemu je naopak nutné se vyhnout?

Při pohledu na celé spektrum doplňků z naší nabídky mě napadají jen dva, které nejsou vhodné pro děti. Jsou jimi jednak předtréninkové doplňky a jednak také spalovače tuků, které jsou určeny pro dospělé sportovce a obsahují velké množství různých stimulantů ovlivňujících centrální nervový systém. Stejně jako by děti tedy neměly pít velké množství silné kávy, tak by neměly používat tyto doplňky, které (mimo jiné) ten stejný kofein obsahují. Kromě toho si nemyslím, že by většina mladých návštěvníků posiloven byla schopna vyvinout při tréninku takovou intenzitu, že by doplňky na podporu prokrvení svalů, koncentraci a zvýšení síly potřebovali. 

No jo, ale co ty ostatní doplňky?

Protein, proteinové tyčinky, gainer a vitamíny jsou v pořádku, nakopávače rozhodně nedoporučujeme. Ale co ten zbytek doplňků, které máme v nabídce? Zajímají vás taková BCAA, kreatin, či kloubní výživa? Tyto doplňky jsme samostatně příliš nezmiňovali, protože upřímně řečeno jsou pro naprostou většinu mladých sportovců zcela zbytečnou investicí. Přesto jim ale pár vět věnovat můžeme: 

  • BCAA slouží jako zdroj energie pro sportovce trénující o velmi vysoké intenzitě. Hodí se tedy třeba pro intenzivně cvičící návštěvníky posilovny kteří chtějí během jedné hodiny odjet intenzivní trénink a vymáčknout ze sebe maximum. Vzhledem k tomu, že ale vím, jak jsem byl do svých 15 let schopný trénovat já, je mi zcela jasné, že žádné BCAA děti nepotřebují.
  • Kloubní výživa je upřímně řečeno vhodná jako prevence, ale není podle mého názoru třeba ji užívat od raného věku dítěte. Určitě nevybírejte kloubní výživu tipu Barnys nebo Alavis a další kloubní výživy, které jsou určeny pro klouby, které mají ukončený vývoj kosti. Zkuste třeba želatinu od Nutrendu, kterou může dítě od 12ti let.
  • Kreatin představuje velmi častý doplněk a pro dítě basolutně zbytečný. Kreatin má opodstatnění u silově cvičících sportovců, kteří se posilování věnují naplno a chtějí zvedat co nejtěžší váhy. 

Co si z dnešního článku odnést?

Pokud jste doteď nevěděli, co svému sportujícímu dítěti koupit za doplňky, měli byste po dnešním článku mít jasno. Bohatě stačí protein (nebo gainer), v případě potřeby nějaké vitamíny, minerály a proteinové tyčinky. Nic jiného opravdu, za předpokladu, že má váš sportovec alespoň v rámci možností vyvážený, pestrý a zdravý jídelníček, není potřeba. Zcela nežádoucí jsou pak předtréninkové nakopávače a spalovače tuků, kterým by se mladí sportovci měli vyhýbat alespoň do 16 let. 

Mohlo by Vás zajímat: 

Nejúčinější dieta. Co je nejdůležitějí při hubnutí?

Máte nějaký svůj výživový styl a tvrdě si stojíte za tím, že je to  ta nejlepší možnost , jak  shodit  přebytečná kila nebo  nabrat svalovou  hmotu a  žádná jiná neexistuje , ale každý jsme jiný a na každého působí něco jiného. Přesto mají ty nejúčinější redukční diety společné charakteristické znaky. Jaké to jsou? 


Porovnání bezkalorických omáček a sirupů. Zero sirup. Který je nejlepší do diety? 

Zero sirup, zero calories, zero topping. Každý z nás má v okolí někoho, kdo si v těchto pochoutkách libuje a možná jste to i vy sami. Provedli jsme pro Vás odbornou analýzu, dobře prostě je to obyčejná porovnávačka těchto sirupů, abyste si mohli ujasnit a vybrat si, který pro Vás bude ten pravý. Jdeme na to!

Sleduj nás i na sociálních sítích:

Dotaz na prodavače

Novinka ještě nebyla komentována, buďte první.


Dotaz

Recenze: *