Můj účet
Přihlášení
Menu

Kurkuma a její účinky na zdraví.

Dneska si představíme jednu z těch méně používaných, ale velice účinných a prospěšných látek a sice kurkumu. Kurkuma je skvělý zdroj minerálů, vlákniny a vitamínů a kromě barvy a chuti dodáte přidáním kurkumy do jídelníčku i širokou škálu živin.

Co je to kurkuma? 

Kurkuma je koření charakteristicky žluté barvy, které se používá především v indické, thajské a perské kuchyni. Z kurkumy je cenná především hlavní aktivní složka, flavonoid kurkumin, který může prospívat lidskému zdraví. V potravinách ho najdete jako E100, objevuje se také ale pod názvy diferuloylmethan, kurkumová žluť, turmerova žluť. Je to základní složka kari koření, ale kurkumin najdete téměř v každé potravině (1) nazlátlé barvy - jako barvivo se totiž kurkumin používá například do těstovin, vanilkových jogurtů nebo hořčice. 

Pokud byste pátrali po samotné rostlině, ta se nazývá kurkumovník dlouhý. Pro získání koření takového, jaké známe, je třeba oddenek kurkumy nejdříve uvařit, poté usušit a nakonec pomlít. Po chuťové stránce je kurkuma velmi výrazná, někomu může připomínat pepř či hořčici. 

Jaké jsou zdravotní benefity kurkumy? 

Obecně se dá říct, že povědomí o kurkumě je velmi malé, avšak čas od času vyjde nějaký článek, který z koření obecně dělá učiněný zázrak, který vyřeší veškeré vaše problémy. Tak jednoduché to samozřejmě není. Pojďme si tedy představit především ty efekty, které jsou skutečně prokázané vědeckými studiemi a nejedná se jen o výkřiky bulvárních článků. 

ANTIOXIDANT

Kurkuma je vyhledávaná pro své antioxidační schopnosti. Kurkumin také zvyšuje aktivitu antioxidačních enzymů. (2) Jedná se o látky omezující aktivitu kyslíkových radikálů a tím pádem kromě zdraví srdce, mozku a pohybového aparátu ovlivňuje celkovou vitalitu organismu. Jeho aktivní složku využívá nejen tradiční čínská medicína, ale i ajurvéda.

PODPORUJE NORMÁLNÍ FUNKCI JATER

Dle vědeckých studií vychází najevo, že kurkumin může díky své chemické struktuře neutralizovat volné radikály a tím i zastavit poškozování jater škodlivými toxiny. To by mohlo být dobrou zprávou pro lidi, kteří užívají silné léky na cukrovku, případně na jiné zdravotní stavy, při kterých hraje roli poškození jater při dlouhodobém užívání. (3)

ZLEPŠUJE STAV POHYBOVÉHO APARÁTU

Z mého pohledu velmi pozitivním znamením je i to, že kurkumy si všiml i Czech Virus, který ji přidal do své kloubní výživy Joint Max. Důvod je vcelku prostý, opět existují odborné analýzy (4)) přicházející s tím, že kurkumin působí protizánětlivě. 

Hlavní benefity:

  • Antioxidant
  • Udržuje normální činnost kardiovaskulárního systému
  • Udržuje normální činnost imunitního systému
  • Podporuje normální stav kloubů a kostí
  • Podporuje normální činnost jater 
  • Podporuje normální činnost nervové soustavy 
  • Podporuje normální funkce dýchacího systému
  • Podporuje normální stav pokožky
  • Podporuje normální stav kloubů
  • Působí protizánětlivě
  • Má vliv na duševní rovnováhu 

Jak můžete využít kurkumu v kuchyni? 

Kurkuma je běžná součást kari koření, které koupíte v naprosto každém supermarketu. Pokud jste toto koření nikdy nezkoušeli, buďte s jeho používáním zpočátku velmi opatrní, intenzivní chuť totiž nemusí vyhovovat každému. Jakmile si na ni ale zvyknete, kari koření si zamilujete. Můžete je přidávat jednak na maso, což je samozřejmě nejtypičtější využití, ale jednak se také dá použít na dochucení tofu, zeleniny i polévek. Z vlastní zkušenosti můžu určitě doporučit i přidání do různých domácích jogurtových dipů a omáček, které mají poměrně dobré nutriční hodnoty a skvěle se hodí k dochucení stereotypních kulturistických jídel. 

Dá se kurkuma přijímat i jinak?

Pokud byste si chuť kurkumy extrémně zamilovali a chtěli si ji vychutnat opravdu maximálně, skvělým řešením pro vás bude nápoj označovaný jako zlaté mlékoTen se pije zpravidla před spaním a výroba je zcela jednoduchá - ohřejete mléko (ideálně mandlové nebo sojové), ve kterém rozpustíte kari, kardamon, chilli a zázvor. Já sám jsem toto mléko zkoušel pít několikrát a chuť je upřímně řečeno opravdu hodně intenzivní a za mě ne moc dobrá, ale spí se po něm opravdu dobře. Poslední možností - převážně pro případ, že by vám kurkuma nechutnala, ale do jídelníčku byste ji každopádně zařadit chtěli - jsou suplementy. 

Co si z dnešního článku odnést? 

Kurkuma je opravdu super potravina, která má velmi široké využití v kuchyni a vaše zdraví její pravidelnou konzumaci opravdu ocení. Můžete ji použít na maso, tofu, přílohy, zeleniny i různé dipy. A kdyby vám snad nezachutnala, dají se vždy využít výše suplementy, kde najdete čistou kurkumu v kapslích.

Zdroj: Miroslav Dvořák

  1. www.ferpotravina.cz/seznam-ecek/E100
  2. Curcumin induces glutathione biosynthesis and inhibits NF-kappaB activation and interleukin-8 release in alveolar epithelial cells: mechanism of free radical scavenging activity. Biswas SK1, McClure D, Jimenez LA, Megson IL, Rahman I., Antioxid Redox Signal. 2005 Jan-Feb;7(1-2):32-41.
  3. Antioxidant and anti-inflammatory properties of curcumin. Menon VP1, Sudheer AR., Adv Exp Med Biol. 2007;595:105-25.
  4. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22407780

Dotaz na prodavače

Novinka ještě nebyla komentována, buďte první.


Dotaz

Recenze: *