Můj účet
Přihlášení
Menu

5 TIPŮ jak se donutit ke cvičení a vydržet

Během roku se často nutíme ke cvičení, vnitřně si slibujeme, jak tréninky zařadíme do každodenního života a dáme své tělo do formy, kterou si tak moc přejeme. Motivujeme se novým fitness oblečením, kupujeme si různé pomůcky a koukáme na videa svých idolů. Pomáhá ale tohle všechno k vytrvalosti? Máme pro vás 5 tipů, které vám skutečně pomohou si cvičení oblíbit a dostat se do té fáze, kdy si bez tréninku nebudete umět představit ani týden.

O tom, jak neztratit motivaci a jak si nastavit nový životní styl se rozpovídal výživový specialista Petr Havlíček a fitness trenér Jirka Vacek.

Čemu se vyvarovat?

Nejčastější chybou je “přepálený” začátek. Když se ze sedavého životního stylu okamžitě zvednete, koupíte si permici a začnete dřít každý den. Svalová horečka se při přehnaném startu dostaví téměř okamžitě a velmi rychle přispěje k tomu, že si příští trénink už rozmyslíte. Z vašeho sportování se tak stane jen chvilková a bolavá záležitost, na kterou nebudete vzpomínat hezky. Začněte proto pomalu a s rozmyslem. 

Jak “nepřepálit” začátek? 

✅ Začněte nejprve u své stravy. Zajistěte si dostatečný příjem kalorií, bílkovin a všech vitamínů i minerálů, aby bylo vaše tělo připravené na vyšší zátěž.
✅ Pokud jste v posilovně úplný nováček, popřemýšlejte o osobním trenérovi, alespoň na prvních pár tréninků. Díky tomu se naučíte správně dýchat, cvičit a využívat plný potenciál fitness centra.
✅ V posilovně se nejprve zaměřte na protahování a zahřívání svalů. Cvičte s vlastní vahou a postupně se rozkoukávejte.
Neporovnávejte se s ostatními. Z těch úspěšných si můžete vzít inspiraci, ale rozhodně si ve své hlavě nevytvářejte domněnky, že když nevypadáte jako oni, nemá cenu v tréninku pokračovat. Jste na začátku své cesty, vytrvalostí dosáhnete velkých věcí. 

TIP: Na svém prvním tréninku se vyfoťte v zrcadle. Není to sebestředné, ale nápomocné. Díky tomu zřetelně uvidíte své výsledky a proměny. 


1. Najděte sport, který si zamilujete

Posilovna naštěstí není jediná možnost, jak začít s pohybem. Pokud vás fitness neláká, nevěšte hlavu a zkoušejte. Jakmile totiž najdete typ sportu, u kterého si dokážete odpočinout a zamilujete si ho, už nikdy se do pohybu nebudete nutit. Vyzkoušet můžete bojové sporty, tenis, běh, jezdectví nebo jógu, u té si člověk také dokáže efektivně zamakat, a dalších nespočet možností.

Posilovna ale většinou bývá nejdostupnější variantou, proto je dobré vědět, že do fitka nemusíte chodit pouze “zvedat železo”. Jaké další druhy sportu fitness centrum nabízí?

Crossfit: 

Funkční a velmi dynamický trénink, díky kterému zaměstnáte celé tělo. Crossfit prohlubuje všeobecnou výkonnost a obratnost. Během crossfit tréninků se setkáte se vzpíráním, běháním, ale i plaváním a různými kruhovými tréninky. Pro tento typ cvičení je ale vždy lepší mít parťáka. Samozřejmě je ale dobré vyhledávat specializované CrossFit tělocvičny, kde vás naučí správné techniky. Tím předejdete úrazům a začleníte se do kolektivu lidí se stejnými zájmy.

Skupinové tréninky:

Možná budete více motivovaní, když budete mít možnost cvičit v kolektivu. Mnoho fitness center nabízí skupinové lekce, které se mohou týkat jak silových tréninků, tak power jógy, fit boxu nebo i jiných zaměření. 

2. Investujte do toho

Pokud už máte vybraný svůj oblíbený sport, investujte do něj. Okamžitý nákup nového oblečení a fitness pomůcek je sice pro mnohé klišé, ale může velmi dobře fungovat. Nehledě na to, že tyto věci pak budete doma vídat každý den. Přece nechcete, aby se vám na tak pěkné oblečení prášilo. 


NÁŠ TIP: Oblíbená značka Nebbia
Oblékněte se do pohodlného a vysoce kvalitního materiálu, který vám během cvičení nebude nikde překážet a krásně vyrýsuje vaše tělo. Nebbia se již roky drží na vysokých fitness příčkách v oblíbenosti u mužů u žen. Pokud tedy přemýšlíte, do jakého oblečení investujete, zkuste najít své oblíbence na našem e-shopu za skvělé ceny.


3. Nechoďte sami

Mít parťáka je motivující ve všech ohledech. Pokud totiž začnete chodit sami, nebude na vaši docházku nikdo spoléhat. Sami sebe zklamete raz dva, ale odříct trénink kamarádovi? To si pravděpodobně rozmyslíte. Mimojiné se vám bude sportovat lépe. Budete mít s kým rozebírat aktuální pocity, tréninky důkladně plánovat a podporovat se. A pokud nemáte sportovně založené přátele, infiltrujte se na nějakou tu skupinovou lekci nebo si zaplaťte trenéra, který se tak či tak postupem času stane vaším sparingem.

4. Vydržte alespoň měsíc

Rutinu člověk buduje přibližně 20 dní. Do té doby funguje především motivace a přemlouvání se. Po dvacátém dni aktivity začnete zjišťovat, že je vám tento pohyb přirozenější a přirozenější. Postupem času se pohybová aktivita stane rutinou a vy se už nebudete muset nutit. 

5. Disciplína je klíč

Pokaždé, když budete chtít přestat, vzpomeňte si na to, proč jste začali. Ze začátku vás zachrání motivace, fotografie či videa ostatních úspěšných sportovců a podobně. Motivace ale nevydrží věčně, časem ji bude méně a méně. V tom vám ale rutinu zachrání disciplína. Nepolevujte, děláte to pro sebe a zdraví svého těla. Kvalitní a zdravý život si žádá určité kroky. 


Shrnutí

Zdravý životní styl má mnoho stránek a pohyb v něm hraje důležitou roli. Pokud chcete začít sportovat, bude pro vás stěžejní si vytvořit návyk a vybudovat v sobě disciplínu. Začínejte však pomalu. Neuvádějte tělo do zbytečného stresu a vysoké zátěže, když na to ještě není zvyklé. Poslouchejte sami sebe, najděte si ve sportu zálibu. Nejprve cvičte s vlastní vahou a zaměřte se na důkladný strečink. Postupně přidávejte zátěž a budujte svou výkonnost, během které ale nezapomínejte na stravu, která je důležitá úplně stejně jako pohyb samotný. 


Zdroj: Kamila Bárnetová

Mohlo by Vás zajímat:

Fitness tréninkové pojmy a jejich význam

Fitness je stále populárnější. Pokud jsi nováček v této oblasti, můžeš se setkat s různými pojmy a termíny, u kterých nevíš, co znamenají. V podcastu a článku od Jirky Vacka najdeš přehled nejčastěji používaných fitness termínů.

8 minut workout na břicho. Nejlepší cviky na břišní svaly. Celé tréninkové video.

Znáte nejlepší cviky na břicho. Zkuste tento 8 minutový wokrout a břicho druhý den zaručeně ucítíte. 

Nejlepší cviky na záda. Celý trénink + video ukázky

Jaké jsou nejlepší cviky na záda? Trenér Jirka Vacek pro vás sestavil tréninkový plán pro objem a hloubku zádových svalů. Tyto cviky na záda jsou vhodné i pro ženy.

Sleduj nás i na sociálních sítích: