Můj účet
Přihlášení
Menu

Na co koukat při výběru pečiva. Vícezrnné, cereální nebo celozrnné. Které koupit?

Fuj, bílý rohlík, raději si vezmu tento hnědý se zrníčky, to je zdravější. Ale je to ve skutečnosti opravdu takhle? 

Spousty z nás odsuzuje pečivo, kvůli to, že obsahuje hlavní podíl pšenice. Kdo ale vlastně přišel s tím, že je špatná? Pšenice byla odjakživa základem našeho jídelníčku. Tohle si nezasloužila, pojďme si to uvézt na pravou míru.

Pšenice

Pšenice je téměř plnohodnotná potravina, která poskytuje všechny potřebné živiny. Chybí v ní pouze provitamin A (betakarotén); vitamin C; vitamin B12, stejně jako ve všech ostatních potravinách rostlinného původu. Celé zrno, které se skládá z perikarpu (otrub), endospermu (jádra) a klíčku, obsahuje průměrně 57g sacharidů, 18g bílkovin, pouze 2g tuků a 13g vlákniny.

Sacharidy mohou tvořit 60% zrna. Většinou se vyskytují ve formě škrobu, což jsou polysacharidy složené z 10 a více cukerných jednotek. Pouze 1-2% tvoří jednoduché sacharidy (cukry) – monosacharidy.* 

*Jaký je rozdíl mezi jednoduchým a složeným sacharidem? 

Na složené sacharidy (oligosacharidy a polysacharidy) tělo spotřebuje více energie, aby ho rozložilo na glukózu. S monosacharidy a disacharidy, tělo nemá takovou práci, proto se doporučuje, abychom přijímali více sacharidů složených. Pokud vás zaujalo téma sacharidy, doporučuji se podívat na toto video, kde je řeč o sacharidech, jejich příjmu a další.

Bílá vs. Celozrnná mouka

Celozrnná mouka se vyrábí umletím celého zrna, zatímco bílá mouka vzniká umletím pouze vnitřní moučné části (endosperm). Bílá mouka má delší trvanlivost, ale je zbavená velké většiny živin a je ochuzena přibližně o 60 % vápníku, 76 % železa, 85 % hořčíku, 78 % zinku, 77 % vitaminu B1, 80 % vitaminu B2 a 86 % vitaminu E.

Co je to lepek? 

Lepek neboli gluten je další složka, pro kterou je pečivo odsuzováno. Pokud nemáte intoleranci či alergii na lepek, vypusťte ho z hlavy. Lepek je směs dvou bílkovin gliadinu a gluteninu. Ty jsou společně se škrobem obsaženy ve vnitřním živném pletivu semen, tzv. endospermu. Lepek zajišťuje pružnost a nadýchanost těsta. Proto se tak často stává, že výrobky z bezlepkové mouky jsou tuhé a né tak kypré.

Konečně k pečivu

Také se řadíte k těm, kteří raději sáhnou po tmavém pečivu, než klasickém pšeničnožitném chlebu, či bílém pečivu? Pokud si chcete být jisti, že kupujete pečivo, které má širší spektrum živin, kontrolujte si, co se u pečiva píše. 

1. Cereální pečivo

Aneb tahák pro zájemce o zdravé stravování, kteří nemají o těchto věcech přehled. Slovo cereální totiž vyjadřuje pouze fakt, že je potravina vyrobena z obilí. Může to být i bílý rohlík, který obarvíme karamelem, posypeme zrníčky a nazveme cereální, hned to vypadá jinak, přestože do zdravého jídelníčku zrovna nezapadá.

2. Vícezrnné pečivo

Základem tohoto pečiva je nejčastěji pšeničná či žitná mouka. Né však celozrnná. Pokud do těsta přidáte nějakou jinou obilovinu, například luštěniny nebo olejniny a celkové množství těchto surovin je větší než 5 %, jde o vícezrnné pečivo. Pečivo je také většinou dobarvováno a posypáno semínky, což navozuje pocit, že jíme něco zdravého. Je to určitě lepší než klasický bílý rohlík, ale pořád to není TO celozrnné pečivo.

3. Celozrnné pečivo

Jedno z nejlepších, které si můžete dopřát, Má vysokvý obsah vlákniny a komplexních sacharidů, které se do krve uvolňují postupně, a tudíž udržuje jeho hladinu stabilní. Člověk se cítí déle sytý a energie mu vystačí na delší dobu. Celozrnná mouka obsahuje všechny tři části obilky, která je bohatý na vlákninu a esenciální mastné kyseliny. Pečivo označené jako celozrnný musí obsahovat dle zákona nejméně 80% celozrnné mouky.

Na závěr: 

Pokud vám chutná klasický bílý rohlík, není důvod, proč si ho nedát. Neměl by být ovšem ne každodenním jídelníčku. Stejně tak ani pečivo nemusí být 100% z celozrnné mouky, aby bylo zdravější. Přidáním třetiny či poloviny celozrnné mouky se významně zvýší jeho výživová hodnota. 

A pokud byste si chtěli zkusit upéct vlastní bagetku, kterou máte z mikrovlnky hotovou za 3 minutky, zkuste tento recept.

Mohlo by Vás zajímat:

Krtinky aneb vyrob si zdravý krtkův dort.

Krtkův dort z krabice už zkoušel asi každý, žádné umění. Když opominem cenu krabičky, pořád tu je složení, které není nic extra. Pojďte si vyrobit krtův dort doma. Vyjde vás to mnohem líp cenově i nutričně.

Porovnání bezkalorických omáček a sirupů. Zero sirup. Který je nejlepší do diety? 

Zero sirup, zero calories, zero topping. Každý z nás má v okolí někoho, kdo si v těchto pochoutkách libuje a možná jste to i vy sami. Provedli jsme pro Vás odbornou analýzu, dobře prostě je to obyčejná porovnávačka těchto sirupů, abyste si mohli ujasnit a vybrat si, který pro Vás bude ten pravý. Jdeme na to!

Sleduj nás i na sociálních sítích.

Dotaz na prodavače

Novinka ještě nebyla komentována, buďte první.


Dotaz

Recenze: *
         

Náš blog Radíme jak přibrat, zhubnout, mít energii nebo zdravě vařit