Zlaté Ověřeno zákazníky
Menu

Produktové kategorie

Glutamin: Co je to Glutamin? Má suplementace glutaminem význam?

Kategorie: Fitness a suplementy

Rozmohl se nám tu takový nešvár. Na internetu se začali objevovat články, které „napadají“ glutamin. Prý není potřebný?! Hloupost nebo ne?

Je to trochu zavádějící to ano, protože glutamin je základní aminokyselinou v našich svalech, které tvoří asi z 61%. To je hodně, navíc si ho tělo dokáže vytvářet samo, takže se zdá, že opravdu přidávat si do těla další glutamin je k ničemu, ale …

… jakmile začnete pořádně cvičit, hladina glutaminu rychle klesá, což snižuje sílu, vytrvalost a hlavně zotavení. Hladina glutaminu se do normálu může vracet až 6 dní. Glutamin hraje klíčovou roli při syntéze bílkovin. Je dokonce dokázáno, že doplněním glutaminu minimalizujete rozpad bílkovin.

Co l-glutamin pro vás udělá
Jak jsme říkali, glutamin hraje klíčovou úlohu metabolismu bílkovin a v objemu buněk. To je obzvláště užitečné pro lidi, kteří chtějí hubnout, aniž by museli ztrácet svaly. Glutamin je potřebný v celém těle pro optimální výkon. Hladiny glutaminu se během cvičení rychle vyčerpávají. Glutamin je velice důležitý o pro imunitní systém. Například kulturisté jsou náchylnější k nemocem - proto je doplňují glutamin ne primárně kvůli svalům, ale pro "udržovací" účinky L-glutaminu.

Kolik glutaminu denně užívat?
Nutno říct, že pokud se řadíte mezi rekreační „cvičence“ , kteří si cvičí pro radost dvakrát do týdne, není pro ně užívání glutamin klíčové. Ti co to berou vážně, snaží se nabírat svaly a cvičí několikrát týdně by měli užívat 10-15g dvakrát denně. Pokud užíváte i jiné suplementy podívejte se na složení protože i ty mohou glutamin obsahovat. Mnoho proteinových doplňků dnes obsahuje l-glutamin. Nejlepší časy pro užívaní glutaminu jsou ráno, po tréninku a před spaním.

Jsou u glutaminu nějaké vedlejší účinky?

Žádné kontraindikace studie nepotvrdili, ale nedoporučuje se užívat víc než předepsanou dávku. Zaprvé účinu to nepřidá, tělo to nedokáže zužitkovat a přebytek vyloučí a zadruhé byste si mohli způsobit žaludeční nevolnost.

Výhody l-glutaminu
yesnejdůležitější složka svalového proteinu, který pomáhá opravovat a budovat vlákna
yeszabraňuje katabolizaci (rozpadu) bílkovin, pro energii dalším buňkám
yeszabraňuje poklesu hladiny glutaminu během intezivního cvičení
yesjedna z nejdůležitějších živin v tlustém střevě
yespodporuje imunitní systém (primární zdroj energie, pro imunitní systém

Proč bych měl užívat glutamin?
Ač to tak vypadá, L-glutamin není jen pro kulturisty. Glutamin je nezbytný pro udržení střevní funkce a pro podporu imunitního systém. Po syntéze glutaminu v kosterním svalu se uvolňuje do krevního řečiště a přenáší se do ledvin, jater a tenkého střeva a buněk imunitního systému, kde hraje další důležitou roli.

Glutamin „spolupracuje“ s bílými krvinkami a přispívá k normální funkci imunitního systému. Jedinci s chřadnutím svalů a onemocněními souvisejícími s imunitním systémem, kteří nemusí být schopni vyrábět tolik vlastního glutaminu, mohou těžit z doplňků glutaminu užívaných spolu s dalšími aminokyselinami. 

Tip! TOP GLUTAMINY:

Czech Virus L-Glutamine 500g
Carne Labs Glutamin 500g
Kaged Muscle Glutamine Powder 500g
 


    


Kam dál? 
Anabolizéry: Top 9 nakopávačů! Jak vybrat správnou předtréninkovku?
Základní kámen suplementace - Prom-in Athletic Vita Solution

zdroj: www.bodybuilding.com/fun/glutamine.htm