Zlaté Ověřeno zákazníky
Menu

Produktové kategorie

Glykemický index – Co znamená, co určuje a v čem mi pomůže?

Kategorie: Rady, tipy, triky

Glykemický index vyjadřuje rychlost, jak rychle se cukr z dané potraviny dokáže vstřebat do krve. Vyjádření Glykemického indexu je orientační, protože index hodnoty 100 má právě glukóza, ale nejedná se o hodnotu nejvyšší. Existuje mnoho potravin s glykemickým indexem větším než 100. Čím rychleji dokáže potravina zvýšit hladinu glukózy v krvi, tím má potravina vyšší glykemický index. Nejvyšších hodnot dosahují jednoduché sacharidy, nejnižších komplexní (složené) sacharidy.

Znamená to, že potravina s vysokým glykemickým indexem je špatná?
Nevýhodou těchto potravin je, že opravdu brzy po jídle dostáváme hlad a chuť na sladké. Navíc potraviny s vysokým glykemickým indexem zvedá hladinu inzulínu v krvi a přispívá k tvorbě tělesného tuku. V praxi.

Sníme-li potravinu s vysokým glykemickým indexem, v tu ránu se do našeho těla dostane velké množství cukru. Tělo začíná bránit a snaží se vyrovnat hladinu cukru v krvi tím, že produkuje inzulín, který se snaží o snížení hladiny cukru v krvi. To není ale vše. Jakmile se podaří tělu snížit hladinu cukru v krvi a dostane se na správnou hladinu, inzulín se ještě nějaký čas vylučuje do těla, čímž snižuje nadále hladinu cukru pod normu – nastává stav hypoglykemie. A hlava už zase myslí na to, jak přijmout další cukr, aby se stav vyrovnal. To znamená, že znovu budeme mít chuť na mlsání dobrot.

Jsou potraviny s nízkým glykemickým indexem řešením při snižování tuků v těle?
U potravin se středním a nízkým glykemickým indexem nemusíme mít obavy. Pokud přijmete potravinu s nižším glykemickým indexem, hodnota cukru se vám v krvi rapidně nezvýší a tím pádem se vám v těle neprodukuje zvýšené množství inzulínu. Tělo zůstane nasycené na delší dobu (cca 3 až 4 hodiny). Při hubnutí je tedy důležitá upřít pozornost také na kontrolování glykemické hodnoty potravin. Přijímat hlavně ty se středním a nízkým.

POZOR: Tepelná úprava jídla zvyšuje glykemický index.

Pivo 110

Hranolky 105

Glukoza 100

Pečene brambory 95

Burizony 95

Rýžová mouky 95

Bramborová kaše 90

Med 90

Vařená rýže 90

Vařené brambory 87

Bageta 85

Cornflakes 85

Pšeničná mouka 85

Popcorn 85

Vařená mrkev 85

Chipsy 80

Croissant 75

Donut 75

Meloun vodní 75

Dýně 73

Cocacola 70

Čoko tyčinka 70

Cukr 70

Ovesná kaše 70

Kukuřice 70

Amarant. mouka 70

Nudle 70

Banán 65

Brambory ve sl. 65

Celozrný chléb 65

Hrozinky 65

Krupice 65

Pomeranč. džus 65

Kuskus 64

Žitná mouka 61

Musli tyčka 61

Bíla rýže 60

Špagety 20min  60

Pita chléb 56

Meruňka 55

Musli vločky 55

Hnědá rýže 54

Bramb. knedlíky 52

Sušené fíky 50

Jahody 50

Kiwi 50

Mango 50

Pohanková m. 50

Rýže basmati 50

Batati 50

Hrášek 48

Jogurt sojový 48

Ovesná kaše 48

Vařený bulgur 45

Žitný chléb 45

Čočková polévka 42

Špagety 10 min 41

Broskev 40

Fazole 40

Hroznové víno 40

Jablečný mošt 40

Fíky 35

Hruška 35

Bílý jogurt 35

Mrkev 35

Pomeranč 35

Quinoa vařená 35

Špagety 5 min 35

Cizrna vařená 30

Čočka 30

Jablko 30

Mléko 30

Grapefruit 22

Kešu oříšky 22

Švestka 22

Burské oříšky 20

Meruňky 20

Soja vařená 20

Třešně 20

Vlašské ořechy 15

Brokolice 10

Česnek 10

Cibule 10

Houby 10

Paprika 10

Rajče 10

Salát 10

Zelí 10