Můj účet
Přihlášení
Menu

Jaký vliv má alkohol na svaly a hubnutí? Naruší to mojí formu?

S létem je neodmyslitelně spjatá i celá řada různých narozeninových oslav, grilovaček a v neposlední řadě i koncertů a festivalů a večerních dýchánků. Žádná z výše uvedených akcí by se přitom neobešla bez alkoholu. Jenže jak to jde dohromady se zdravým životním stylem? Za co všechno je alkohol zodpovědný a jak minimalizovat jeho následky na budování svalové hmoty se tedy dozvíte v našem dnešním článku.

Jaká (ne)viditelná negativa v sobě alkohol skrývá?

Jak asi tušíte, alkohol v sobě skrývá celou řadu negativ. A zatímco některé z nich jsou na první pohled viditelné, jiné vlastně nemusíte vůbec vnímat, ale přesto vaše sportovní výsledky velmi ohrožují. Pro sportovce je nejzásadnější především: 

DEHYDRATACE 

Dehydratace je problém, kterému se člověk za normálních okolností vyhýbá obloukem. Jakmile ale začnete pít alkoholické nápoje, nemáte pocit žízně a alkohol se o dehydrataci postará tak trochu bez vašeho vědomí. To se později projeví nejen únavou, ale i bolestí hlavy a neschopností buněk vytvářet nové ATP, jak zjišťují odborné studie zabývající se dehydratací. Naštěstí je v tomto případě řešení vcelku jednoduché - zůstaňte pořádně hydratovaní v průběhu dne a pokud je to alespoň trochu možné, snažte se i na párty pít co nejvíce nealkoholických tekutin bude možné. 

NARUŠÍ VÁŠ JÍDELNÍČEK

Jistě jste si všimli, že když někam vyrazíte a dáte si pár skleniček, rozhodně nemáte chuť na jídlo ze svého klasického jídelníčku. V tomto ohledu je alkohol opravdu zrádný. Jednak sám o sobě obsahuje značné množství kalorií (čím silnější alkohol je, tím více kalorií má) a jednak také zvyšuje chuť na jídlo. No a jelikož samozřejmě i vaše usuzování nebude po pár pivech zrovna na vrcholu, nic vám nebude bránit sáhnout po nezdravém jídle. Takže na jednu stranu je dobré brát na vědomí, že pití alkoholu může způsobit že se vaše postava nebude taková, jakou chcete, samořejmě extrémně záleží na frekvenci. Když jdete jednou dvakrát za měsíc někam mezi lidi, určitě se nemusíte dvou či tří nezdravých jídel a pár skleniček alkoholu bát. Každodenní pití ale nejde se zdravým životním stylem dohromady. 

MŮŽE STÁT ZA NEHORMONÁLNÍ ROVNOVÁHOU

Hormonální nerovnováha je po pravdě řečeno opět spíše záležitostí dlouhodobé konzumace alkoholu, protože odborné studie ukazují, že pravidelní konzumenti mají nejen vyšší hladinu estrogenu, ale i nižší hladinu testosteronu. To je pro budování svalů poměrně nežádoucí kombinace. Z krátkodobého hlediska se není příliš čeho bát, i když testosteron a růstový hormon mohou být lehce nižší, zatímco hladina kortizolu může být na vrcholu. 

S KOCOVINOU NA FITKO ZAPOMĚŇTE

Pokud to s alkoholem přeženete, následující den pravděpodobně budete muset trénink vynechat. Rozhodně není dobrý nápad jít cvičit se zbytkovým obsahem alkoholu v těle, protože aktivita ovlivňující cirkulaci krve v těle by vám samozřejmě mohla způsobit nemalé problémy. Pokud je to tedy možné, naplánujte si tréninky dopředu tak, aby vám vycházely s plánovanou párty co možná nejlépe a aby jedna oslava nenarušila celý týdenní split. 

ALKOHOL NARUŠUJE REM FÁZI SPÁNKU

Podle odborných webů stojí alkohol mimo jiné za narušením kvaliti REM fáze spánku, čímž vlastně podstatnou část spánku znehodnocuje. Opět ale záleží na množství vypitého alkoholu. Dvě skleničky za večer vám rozhodně neublíží, ale jestli se v noci chcete alespoň trochu vyspat a další den být produktivní, určitě je na místě být s alkoholem obezřetný

MÁ ALKOHOL I NĚJAKÁ POZITIVA

Alkohol má jistojistě nepopíratelná negativa. Když pomineme výše zmíněné informace o vztahu alkoholu k tréninku, hrozí vám oslabení imunity, poškození jater, vyšší riziko rakoviny některých orgánů a v neposlední řadě také vznik závislosti. Na druhou stranu ale nemá cenu alkohol v malém množství nějak radikálně démonizovat. Pár občasných skleniček ještě nikomu nijak radikálně neublížilo, naopak se u nich skvěle odreagujete, bude se vám lépe konverzovat s přáteli a i když často uváděné snížení stresu je velmi nepřesné (alkohol zatěžuje játra i mozek, což stres paradoxně zvyšuje), přijdete na jiné myšlenky, což rozhodně není na škodu. 

MÁM SE TEDY VYHÝBAT ALKOHOLU? PRO REKREAČNÍ CVIČENCE TO NENÍ NUTNOST

Není nejmenší pochyb o tom, že negativa alkoholu výrazně převyšují nad jeho pozitivy. Přesto ale nevidím důvod, proč by si rekreační sportovec nemohl jednou za čas dát pár sklenic vína nebo piva. Osobně se přiznám, že nemám rád tvrdý alkohol a ani nedoporučuji míchané drinky, u nichž je problém, že jsou extrémně sladké a alkohol z nich není příliš cítit, tudíž jich člověk zvládne vypít mnohem více. Dát si ale dobré a vychlazené pivo za horkého letního dne, či sklenici vína před spaním, určitě není nic tak strašného, obrovská část potravinových aditiv je z mého názoru mnohem horších než alkohol v malém množství. Něco jiného je to ovšem v případě profesionálních sportovců - na jejich místě bych byl s alkoholem o něco obezřetnější. Ale vzhledem k tomu, že ti mají většinou pevně stanovený cíl, za kterým si sebevědomě jdou, alkohol před soutěží je nejspíš neláká a po soutěži to opět není takový problém. 

V jednom z našich videí se baví i Jirka Vacek a Petr Havlíček na téma lakohol, Poslechněte si, jaký na to oni mají názor a pijí oni sami alkohol? 

PÁR RAD NA ZÁVĚR

Na závěr se hodí v bodech ještě zrekapitulovat tři nejdůležitější části našeho článku, abyste negativní účinky alkoholu minimalizovali:
  • Nezapomínejte dostatečně pít jak v průběhu dne, tak i v průběhu večera. Jinak druhý den riskujete vážnou kocovinu i únavu.
  • Pokud máte na některý den naplánovanou nějakou akci, dobře promyslete svůj tréninkový režim. Před pitím alkoholu trénink nevadí, trénink se zbytkovým alkoholem je velký problém, který by potenciálně mohl způsobit zranění. 
  • Vyhněte se míchaným nápojům, pokud je to alespoň trošku možné. Obsahují další prázdné kalorie, které nejsou příliš žádoucí. Zvolte raději pivo, nebo suché bílé víno, které má vůbec nejméně kalorií. 

No a to by od nás bylo pro tento článek všechno - zbývá dodat snad už jenom to, že alkoholu se opravdu nemusíte vyhýbat - stačí ho pít s mírou.

Mohlo by Vás zajímat: 

Recept: Ovocné knedlíky z tvarohového těsta

Takže kdo si dá tvarohové knedlíky? Na těsto jsou třeba je 3 suroviny, které všichni 100% máte doma. Za půl hoďky můžete servírovat, určitě si knedlíky zamilujete tak, že se stanou součástí vašeho běžného jídelníčku.

Nejúčinější dieta. Co je nejdůležitějí při hubnutí?

Máte nějaký svůj výživový styl a tvrdě si stojíte za tím, že je to  ta nejlepší možnost , jak  shodit  přebytečná kila nebo  nabrat svalovou  hmotu a  žádná jiná neexistuje , ale každý jsme jiný a na každého působí něco jiného. Přesto mají ty nejúčinější redukční diety společné charakteristické znaky. Jaké to jsou? 

Porovnání bezkalorických omáček a sirupů. Zero sirup. Který je nejlepší do diety? 

Zero sirup, zero calories, zero topping. Každý z nás má v okolí někoho, kdo si v těchto pochoutkách libuje a možná jste to i vy sami. Provedli jsme pro Vás odbornou analýzu, dobře prostě je to obyčejná porovnávačka těchto sirupů, abyste si mohli ujasnit a vybrat si, který pro Vás bude ten pravý. Jdeme na to!

Sleduj nás i na sociálních sítích:

Dotaz na prodavače

Novinka ještě nebyla komentována, buďte první.


Dotaz

Recenze: *