Můj účet
Přihlášení
Menu

Podle čeho vybrat správný kolagen? Jaké má prospěšné účinky? Kolagen na klouby a proti vráskám.

Když se řekne kolagen, většině lidí se jistojistě vybaví spojitost s klouby, ale o nějakých detailnějších efektech už moc nevědí. Tato látka dnes stojí schovaná ve stínu aminokyselin, kreatinu, předtréninkovek a dalších doplňků, ale přitom představuje hned 25-30% všech proteinů zastoupených v těle savců. Pojďme se tedy na kolagen podívat co možná nejpodrobněji, rozebrat jeho vstřebatelnost i efekt a doporučit konkrétní doplňky. 

Co je to kolagen? 

Kolagen je nerozpustná bílkovina, která se přirozeně nachází v lidském těle, kde tvoří stavební hmotu pojivových tkání. Nachází se jak v kostech, zubech a šlachách, tak i v pokožce a chrupavkách, tudíž jeho důležitost v našem těle je opravdu nezastupitelná. A právě s tím souvisí i využití kolagenu ve sportovní výživě. Tato látka se totiž prodává jak samotná, tak i jako součást komplexních kloubních výživ. Bohužel ale značení kolagenu je občas trochu nepřehledné, protože existují jak různé druhy kolagenu, tak i různé postupy zpracování kolagenu. V našem dnešním článku si ale vše vysvětlíme. 

Jaké druhy kolagenu existují? 

Detailně rozebrat všechny druhy kolagenu je nemožné, protože podle odborných webů (1) je jich v současnosti známo už 28. Přesto bychom si ty nejvýraznější představit určitě měli: 

Kolagen I. typu 

Kolagen I. typu je v našem organismu vůbec nejrozšířenější, protože zaujímá až 90% veškerého kolagenu přítomného v těle. Tento typ colagenu je schopný tvořit tak velké svazky vláken, že jsou viditelné i pouhým okem. To je také důvod, proč je zastoupen především v pokožce, škáře, vazech, kostech a šlachách. 

Kolagen II. typu

Kolagen II. typu je nejvýznamnější pro správné fungování chrupavky. Narozdíl od kolagenu I. typu nevytváří tak velké svazky vláken, což je z hlediska významu fungování chrupavky lepší. Z tohoto důvodu v chrupavkách vůbec není zastoupen kolagen I. typu, i když si to spousta lidí myslí. 

Kolagen III. typu 

Kolagen III. typu je vesměs podobný tomu prvnímu, nicméně zásadní rozdíl je v pravidelnosti uspořádání jednotlivých vláken. Tento typ collagenu již nezajišťuje pevné klouby ani chrupavky, ale tvoří oporu orgánům z hladké svaloviny (střeva, žaludek, oko a další)

Další kolageny 

Další kolageny jsou obdobně číslovány římskými číslicemi, avšak jejich funkce je poněkud složitější na pochopení. Nám stačí ještě vědět, že v chrupavce se spolu s kolagenem druhého typu nachází ještě IX. a XI., avšak ty v suplementech zpravidla nenajdete. 

Je kolagen vstřebatelný? 

Logickou úvahou byste mohli jistě dojít k tomu, že na pevně klouby je třeba doplnit kolagen I. typu a pokud vám jde o zpevnění chrupavek, stačí suplementovat kolagen II. typu. Tato teorie má však jeden zásadní problém. V souvislosti s I. a II. typem kolagenu jsem totiž zmiňoval, že tvoří určité svazky. A tyto svazky jsou extrémně odolné vůči enzymatické hydrolýze, ke které dochází v žaludku. Kolagen sice nezůstává v původním stavu, ale rozpadá se na poměrně velké kusy, které jsou pro tělo hůře biologicky dostupné a tím pádem je účinnost takového produktu není tak silná. 

Jak docílit větší vstřebatelnosti?

Předchozím odstavcem rozhodně nechceme říct, že všechny doplňky s obsahem kolagenu jsou zbytečné. Značná část z nich je sice nefunkční, protože obsahují „čistý kolagen,“ který není nějak upravený, ale solidní výrobci používají produkty s mnohem lepší vstřebatelností. 

Zpravidla existují dva způsoby, jak docílit vyšší vstřebatelnosti. Prvním je přeměna na želatinu. Pokud se kolagen zahřeje na teplotu kolem 60°C, dojde k rozvolnění a zkrácení řetězců, což se projeví snadnějším trávením a vyšší vstřebatelností. K přeměně kolagenu dochází například při vaření vývaru, kdy teplota a čas efektivně promění ne tolik účinný kolagen na lépe vstřebatelnou formu v té nejpřirozenější podobě. Druhou možností pak je hydrolýza, kterou preferují výrobci suplementů. Výsledkem tohoto procesu jsou kolagenní peptidy, které mají díky nízké molekulové hmotnosti mnohem vyšší biologickou dostupnost. 

Jaké má kolagen účinky? Jak ho dávkovat? 

Kolagen sám o sobě je poměrně zvláštní látkou, která ve své nativní podobě nemá téměř žádné opodstatnění. Pokud se ale budeme bavit o kolagenních peptidech, tedy o hydrolýzou zpracovaném kolagenu, může vám suplementace této látky přinést hned několik benefitů. Vědecké studie (2) samozřejmě poukazují na pozitivní vliv kůži a odstranění vrásek, ale kolagenní peptidy také vyživují buňky pojivových tkání a podporují syntézu kolagenu, což nativní kolagen nedokáže. 

Spíš než samotný kolagen bych rozhodně doporučil používat komplexní kloubní výživu, která bude kromě kolagenních peptidů obsahovat ještě MSM, glukosamin sulfát a chondroitin sulfát, což jsou v současnosti nejpoužívanější a nejprověřenější (3) látky pro prevenci zranění.  

Jakou kloubní výživu tedy vybrat?

Doporučil bych hned dvě kloubní výživy, se kterými jsem měl za dobu užívání těchto suplementů nejpozitivnější zkušenosti. 

Prom-in Joint care drink

Tato výživa v sobě kombinuje hned 11 účinných látek. Kloubní výživa účinně pečuje o klouby, zlepšuje kvalitu pleti, podporuje normální tvorbu kolagenu pro normální funkci kostí a je obohacený o vitamin C. Navíc si můžete vybrat jak variantu bez příchuti (zejména pokud chcete míchat kloubní výživu s jiným suplementem), tak i grepovou verzi, která velmi dobře chutná. 

Czech Virus Joint Max Ultimate blend

Tento doplněk využívá německý hydrolyzovaný kolagen té nejvyšší kvality. Obsahuje hydrolyzované kolagenové peptidy, které jsou enzymaticky naštěpené na fragmenty kolagenu, které mají prokázanou biologickou aktivitu. Vyživují buňky pojivových tkání a podporují jejich množení, fungují jako stavební materiál.

Sportovcům bych v každém případě doporučil užívat kloubní výživu preventivně, aby nedocházelo k nadměrnému opotřebování pohybového aparátu. Bohatě postačí třetinová či poloviční dávka, která kloubnímu aparátu pomůže opravdu znatelně. 

Co si z dnešního článku odnést? 

Cílem dnešního článku bylo naučit vás rozlišit ve složení kloubních výživ “kolagen I. typu” a “Hydrolyzované kolagenní peptidy.” Zatímco první možnost je téměř neúčinná a slouží jen jako tahák na peníze, druhá může v kombinaci s dalšími osvědčenými látkami (chondroitin, glukosamin, MSM,...) skutečně pomoci namáhanému pohybovému aparátu. Sám kloubní výživě věřím, hlavně z preventivního pohledu. Pokud máte závažné problémy, mohou tyto doplňky kloubům ulevit, ale učiněný zázrak, který vyléčí všechny problémy, čekat nemůžete. 

Autor článku: Miroslav Dvořák

Mohlo by Vás zajímat:

Porovnání bezkalorických omáček a sirupů. Zero sirup. Který je nejlepší do diety? 

Zero sirup, zero calories, zero topping. Každý z nás má v okolí někoho, kdo si v těchto pochoutkách libuje a možná jste to i vy sami. Provedli jsme pro Vás odbornou analýzu, dobře prostě je to obyčejná porovnávačka těchto sirupů, abyste si mohli ujasnit a vybrat si, který pro Vás bude ten pravý. Jdeme na to!

Proč (ne)řešit sacharidy. Nejlepší rady na hubnutí. Sestav si jídelníček.

​Skoro žádné sacharidy v jídelníčku. Nesmím jíst po 18. hodině. Pokud chci zhubnout musím hladovět. A během den musím jíst každé dvě až tři hodiny, aby tělo furt fungovalo a nezpomalil se mi metabolismus! Pojdme si vyvrátit tyhle hloupé mýty a mrknout proč neřešit sacharidy.

Jak správně a efektivně hubnout? Jak zrychlit metabolismus? Zavodnění organismu. Jak vypočítat bazální metabolismus.

Odpovídáme na důležité otázky které se týkají hubnutí. Návod jak si vypočítat bazální metabolismus a jak si udržet váhu.

Sleduj nás i na sociálních sítích:

Zdroj:
  1. www.wikiskripta.eu/w/Kolagen 
  2. www.orling.cz/uploads/files/gelita-proksch-2013-skin-pharmacology-and-physiology.pdf
  3. www.researchgate.net/publication/11084591_Glucosamine_Sulfate_Use_and_Delay_of_Progression_of_Knee_Osteoarthritis_A_3-Year_Randomized_Placebo-Controlled_Double-blind_Study

Dotaz na prodavače

Novinka ještě nebyla komentována, buďte první.


Dotaz

Recenze: *