Můj účet
Přihlášení
Menu

Cítíte se unavení? Bez nálady? Lámou se Vám nehty a padají vlasy? možná za to může zinek.

Cítíte se unavení, je vaše nálada jako na houpačce? Cítíte, že máte lámavé nehty, vypadávají vám vlasy a suchou kůži máte jako papír? A to jsou ty problémy, které vidíte. A co teprve ty uvnitř těla. Možná to je nedostatkem zinku. Článek od Romana Grigara, který je opravdu na pováženou.

 

Chtěl bych se hlavně zamyslet nad smyslem užívání tohoto stopového prvku. Dnes nebudu porovnávat produkty a ani na žádné odkazovat.

Na co je zinek?

Zinek zajišťuje pomoc při tvorbě enzymů a inzulinu. Zinek je v našem těle zastoupený opravdu málo, ale o to má větší význam. Nedostatek zinku může způsobovat to, že cítíme se unavení a to vede až ke změnám nálad a psychickými projevy. Hlavně dámy zaznamenají zhoršený stav kůže, která je více suchá, hůře se hojí její poranění. Také vlasy a nehty jsou lámavější a objevuje se i nepříjemný problém - bolavé koutky. Častý jev je také vypadávání vlasů a vznik kožních lézí

Náš tip! Jednu z nejlepších forem zinku najdeš i u značku Bulk Powders za super cenu.

Ujasněme si hlavní fakt

Jedná se o stopový prvek, což znamená, že ho tělo potřebuje v malém (stopovém) množství. U zinku je to cca 10mg denně! Oproti doporučené dávce třeba hořčíku (cca 350mg) je to opravdu málo.

Abychom ztrojnásobili doporučenou dávku u hořčíku, museli bychom přijmout 1g hořčíku (cca 700mg navíc). Pokud ovšem ztrojnásobíme doporučenou denní dávku zinku, stačí nám přijmout navíc 20mg. A to není s dnešní suplementací problém.

Se zinkem to nepřehánějte

Obecně u minerálů a stopových prvků platí, že je lepší je brát dlouhodobě v menším množství, než krátkodobě v extrémních dávkách.

Doporučená denní dávka 10mg a pro spoustu lidí stačí. 15-20mg si myslím, je v pohodě. Ale vyšší dávkování, pokud nejste sportovci nebo nějaká riziková skupiny, vám může spíše ublížit.

Pokud člověk bere vyšší dávky zinku, měl by to kombinovat i s mědí, protože...

Zinek způsobuje deficit mědi

Tyto 2 stopové prvky se nevzájem ovlivňují. A to tak, že čím více zinku, tím méně mědi. Nadbytek zinku se tedy v těle projeví nedostatkem mědi.

Nedostatek mědi má pro tělo samozřejmě spoustu negativních účinků. Může vzniknout chudokrevnost, zhoršení metabolismu cukrů, ztráta pigmentace, ale i porucha tvorby a kvality kostí i vaziva.

... jednoduše nehcete mít deficient mědi! Navíc postrádá smysl doplňovat stopový prvek na úkor jiného stopového prvku. Vyřešit to tak, že s hodně zinkem budete brát hodně mědi je v podstatě nereálné, takže se opět vracím k tomu, že se zinkem to nepřehánějte.

Potraviny bohaté na zinek:

  • Ústřice - (až 78mg/100g!)
  • Červené maso - hovězí, jehněcí (až 12mg zinku/100g)
  • Vaječný žloutek (až 5mg/100g)
  • Játra (až 4mg/100g)
  • Dýňová semínka (až 10g ve 100g) 
  • Ve větším množství se zinek nachází v meruňkách, obilných klíčcích, listové zelenině, semínkách slunečníce, ale i v droždí a ořeších. 

No... a také kvalitní čokoláda s vysokým obsahem kakaa (a celkově kakao) obsahuje až 7mg zinku na 100g. Ale zapomeňte na to, že budete jíst denně tabulku kvalitní čokolády, abyste doplnili zinek. 

Jaký pořídit zinek ve formě doplňků ?

Na trhu je mnoho forem zinku, každá firma zaměřená na suplementy ho poskytuje, ale pokud máte možnost sáhnout po chelátové formě zinku, udělejte to! Zinek vázaný na chelát využije vaše tělo nejlépe.  Zjistěte si, kolik obsahuje tableta zinku, a pokud to bude zbytečně velké množství, nebojte se ji rozdělit.

Není třeba psát další slohy, protože to nejdůležitější jsem napsal. Chtěl jsem jednoduše upozornit na to, že bychom si měli hlídat příjem zinku a zbytečně to s ním nepřehánět. Mít pokrytý jeho příjem je však důležité. Pokud víte, že ze stravy jej nedostanete, tak jej určitě suplementujte, nejlépe v chelátové formě. Znovu ale opakuji. Minerály a stopové prvky raději užívejte dlouhodobě v menším množství.

Vitamíny a mináraly jsou hodně zajímavé téma proto si pro vás Jirka Vacek připravil krátké video právě o nich. Kromě zajímavých informací se dozvíte, kdy je nejlepší vitamíny a minerály užívat.

Zdroj:Roman Grigar

Mohlo by vás zajímat:

Proč (ne)řešit sacharidy. Nejlepší rady na hubnutí. Sestav si jídelníček.

​Skoro žádné sacharidy v jídelníčku. Nesmím jíst po 18. hodině. Pokud chci zhubnout musím hladovět. A během den musím jíst každé dvě až tři hodiny, aby tělo furt fungovalo a nezpomalil se mi metabolismus! Pojdme si vyvrátit tyhle hloupé mýty a mrknout proč neřešit sacharidy.

2. Stupeň - Suplementační pyramida. Jaký je nejlepší protein?

Minulý díl byl o mikroživinách o jejich důležitosti, dnes bude řeč o makroživonách a to konkrétně o bílkovinách nebo také proteinech, které jsou stavebním kamanem pro budování svalové hmoty. 

 
Sleduj nás i na sociálních sítích.

 

Dotaz na prodavače

Novinka ještě nebyla komentována, buďte první.


Dotaz

Recenze: *
         

Náš blog Radíme jak přibrat, zhubnout, mít energii nebo zdravě vařit