Zlaté Ověřeno zákazníky
Menu

Produktové kategorie

Skutečně lze vyběhat špatný jídelníček?

Kategorie: Rady, tipy, triky

V dnešní době si ještě hodně lidí pořád myslí, že pokud se budou hýbat, běhat a cvičit, tak potom mohou jíst, co je jen napadne. Hlavně tedy jídlo, které je založené na ultra-zpracovaných průmyslových potravinách? Proč je při hubnutí jídelníček důležitější než pohyb?

Tohle se klukům z moderního institutu opravdu povedlo. Další vyvrácený mýtus! Přečtěte si kratičný článek jak snadno lze přijmout kalorie, oproti jejich spalování.

Ať již jste příznivci či odpůrci kalorické bilance, je nutné chápat, jak velké množství energie lze přijmout jídlem a jak velké množství energie lze “spálit” pohybem za jednotku času. Hlavní problém je ten, že zatímco takových 1000 kcal do sebe můžeme přijmout velmi snadno za pár minut snědením nějaké potraviny (jako je např. jedna větší pizza), stejné množství energie ale spálíme teprve až po několika hodinách běhu či tréninku v posilovně. Pokud si tedy dáte k obědu nějaký fast-food s vysokou energetickou hodnotou (který je současně chudý na kvalitní bílkoviny, mikronutrienty, vlákninu a další výživné látky), je sice pěkné, že pak v práci půjdete po schodech místo výtahu a večer si zajdete na 60 min na in-line brusle, ale takový oběd tím zkrátka “nespálíte”.

Proto pokud bojujete s nadváhou či s obezitou, je nutné si uvědomit, proč je vedle navyšování pohybových aktivit klíčové si hlídat a upravit i svůj jídelníček – energetickou bilanci totiž daleko výrazněji dokážeme ovlivnit regulací energetického příjmu (jídlem), než navyšováním energetického výdeje (pohybem).

Sport kvůli tomu určitě ale nezatracujte. Pro dobrou kondici, zdraví i prevenci je nepostradatelný. Pokud se bude pravidelně hýbat značně tím snižujete riziko metabilických, kardiovaskulárních i onkologických onemocnění. Navíc pomáhá měnit poměr tělesného složení ve sprospěch aktivní tělesné hmotnosti tzn. zvyšení tělesného podílu svalové hmoty, což je spojené i s vyšším klidovým výdejem energie a “pálením tuku”. Nicméně, pohyb je zkrátka pouze jednou stranou rovnice energetické bilance a pro drtivou většinu lidí platí, že jsou schopní daleko výrazněji ovlivnit množství přijaté energie v jídle než množství energie vydané energie pohybem.

Samozřejmě, že pokud někdo trénuje na výkonnostní či vrcholové úrovni např. v běhu, crossfitu, strongman či triatlonu a to třeba i 2x za den, tak má mnohem vyšší výdej energie než drtivá většina populace. U takového člověka se jedna větší pizza skutečně může “ztratit” v kontextu obrovského energetického výdeje, ale to bohužel není případ obecné populace, že?

Autory článku jsou Lukáš Roubík a Miloslav Šindelář z Institutu Moderní Výživy: www.institutmodernivyzivy.czfacebook.com/modernivyziva

Mohlo by Vás zajímat:

Každý jednou začíná. Žádný učený z nebe nespadl, proto dnešní téma bude 5 nejčastějších chyb začátečníků. Pojďte mrknout na článek, jaké jsou největší chyby začátečníků podle trenéra Jirky Vacka.

 

Míša řezy, něco co musí milovat každý. Čokoládový piškot, pořádná vrstva tvarohu a čokoládová poleva. Mrkněte na recept, který snadno můžete obohatit o bílkoviny a "ošidit" o cukr. Dezert je hrozně jednoduchý a zabere vám maximálně hodinku.



Dotaz na prodavače

Novinka ještě nebyla komentována, buďte první.


Dotaz

Recenze: *